دکتر شراره نیک سیر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پوشش برنامه غربالگری کم کاری تیروئید در استان همدان بالای 98 درصد بوده در حالیکه پوشش کشوری 97.6 درصد است.
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر همدان با تاکید بر اینکه کم کاری تیروئید نوزادان یکی از علل مهم قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در کودکان است اضافه کرد: در صورت وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگانهای مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می شود.
نیک سیر بیان کرد: بیشتر نوزادان در بدو تولد به طور کامل طبیعی به نظر می رسند در حالیکه برخی از آنها به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند.
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان افزود: تشخیص دیر هنگام بیماری و شروع درمان با تاخیر آن موجب عقب افتادگی ذهنی و اختلال در رشد و نمو نوزاد می شود.
نیک سیر گفت: انجام غربالگری نوزادان در هر جامعه ای، موجب شناسایی زودرس بیماران مبتلا به کم کاری و درمان سریع و جلوگیری از بروز عوارض و کاهش آلام خانواده ها می شود.
وی افزود: کم کاری تیروئید نوزادان نوعی بیماری کم علامت است و فقط در حدود پنج درصد موارد ، در روزهای اولیه پس از تولد دارای علائم بیماری هستند.
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: این علائم کم و غیراختصاصی هستند و تشخیص بالینی بیماری در روزهای اولیه زندگی به ندرت داده می شود.
نیک سیر درباره اصول غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان اظهار داشت: در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران، نمونه گیری از پاشنه پا در روزهای سه تا پنج روز نخست تولد بر کاغذ فیلتر مخصوص و مورد تایید وزارت بهداشت صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: نمونه های تهیه شده در دمای اتاق خشک شده سپس در پاکت مخصوص گذاشته می شود و با پست پیشتاز به آزمایشگاه غربالگری استان ارسال می شود.
کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان ادامه داد: مواردی که نتیجه آزمایش عملکرد غده تیروئید (TSH) بالاتر از حد نصاب باشند به صورت تلفنی برای بررسی بیشتر فراخوان می شوند.
نیک سیر افزود: نوزادانی که بر اساس نتیجه آزمایشات «وریدی»، مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شوند تحت درمان قرار می گیرند و قرص لووتیروکسین درمان انتخابی برای درمان کم کاری تیروئید است.
وی بیان کرد: در بیشتر نوزادان تحت درمان، با افزایش سن، دوز دارو افزایش می یابد و تعدیل دوز دارو باید به صورت جزیی و با تجویز پزشک صورت گیرد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.