علی متقیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال 480 میلیون ریال در زمینه های پزشکی و پاراکلینیک به خانواده های دانش آموزان استثنایی استان پرداخت شد و امسال هم همین میزان اختصاص یافته است اما بر اساس برآورد انجام شده، دو برابر این اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه 95 درصد از دانش آموزان استثنایی استان از خانواده های بی بضاعت و ناتوان اقتصادی هستند گفت: این خانواده ها در تامین نیازهای اولیه فرزندان از جمله دارو، درمانده اند.
متقیان افزود: گرانی ها، خرید اقلام و تجهیزات توان بخشی را با مشکل جدی روبه رو کرده است، اکنون اقلام مختلف تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان از جمله سمعک، ویلچر و یا عمل جراحی کاشت حلزون بسیار گران شده است.
وی با اشاره به اینکه در استان 46 دانش آموز ویلچری زیر پوشش آموزش و پرورش هستند گفت: 15 تقاضا برای خرید و تامین ویلچر به دست رسیده است اما آموزش و پرورش توان مالی برای خرید فوری این تعداد ویلچر را فعلا ندارد و خانواده های دانش آموزان هم که از قشر فقیر و محروم هستند، توان تامین این هزینه ها را ندارند.

* تامین سمعک توسط خیران
متقیان در بخش دیگر سخنان خود در باره حمایت از دانش آموزان با مشکل شنوایی اظهار داشت: تاکنون هر دانش آموز متقاضی دریافت سمعک، این تجهیزات را دریافت کرده است اما بعضا سمعک در طول سال دچار خرابی می شود که تعمیر این دستگاه ها هم به صورت رایگان انجام می شود.
وی با بیان اینکه تعمیر و تامین تجهیزات شنوایی و بینایی در حوزه توانبخشی مدارس استثنایی در شهرستان ها ارائه می شود اظهار داشت: سال گذشته 50 دستگاه سمعک برای دانش آموزان تهیه شده است و امسال هم به زودی شماری از خیران سلامت در استان حضور می یابند و نیاز دانش آموزان به سمعک را شناسایی و برای رفع آن اقدام می شود.

* 15 تقاضا برای سمعک
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی با اشاره به اینکه از یکهزار و 270 نفر دانش آموز با نیاز ویژه، 54 نفر مشکل شنوایی دارند افزود: تمام مشکلات و نیازهای دانش آموزان که مشکلات شنوایی دارند بررسی می شود و تا کنون 15 نفر متقاضی تهیه سمعک شده اند.
وی اظهار داشت: خرید و تهیه سمعک برای کودکان با مشکل شنوایی باید در سنین پایین انجام شود، بعضا خرید دیرهنگام سمعک سبب شده تا برخی دانش آموزان به علت ناشنوایی، در تکلم هم مشکل داشته باشند و به درستی نتوانند ارتباط برقرار کنند.
وی درباره حمایت از کاشت حلزون برای دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش استثنایی بخشی از هزینه های این اقدام را پرداخت می کند.
متقیان اظهار داشت: در قالب طرح خدمات حمایتی، بخشی از هزینه های جراحی، هزینه های پاراکلینیکی، دارو و خرید اقلام توانبخشی پرداخت می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت اقلام مختلف همچون سمعک، ویلچر و ماشین تحریر بریل بسیار افزایش یافته است افزود: هر دانش آموز نابینا باید یک ماشین تحریربریل داشته باشد اما اکنون در هر مدرسه، دو و یا سه ماشین بریل وجود دارد.
به گفته رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی 21 دانش آموز نابینا در این استان مشغول به تحصیل هستند.
یکهزار و 272 دانش آموز در 65 مدرسه استثنایی تحصیل می کنند و 450 نفر دانش آموز استثنایی در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی آموزش می بینند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.