معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سخنان مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی که گفته بود " حمایت های دولت و مسئولین از بیماران ام اس خیلی کم است" اعلام کرده که تلاش خود برای کمک به این بیمازان انجام داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده، "تاکنون تعداد 2377 بیمار در استان آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند و محل ارائه‌ خدمت به بیماران ام اس آذربایجان غربی در دو بیمارستان امام خمینی (ره) و شهید مطهری است؛ اعضای کمیته ام اس دانشگاهی در همین مراکز مستقرند و به درمان بیماران و ارائه‌ خدمات فیزیوتراپی و ام ار آی در این دو مرکز مشغول هستند."

داروهای مورد نیاز در دو داروخانه هلال احمر و قدس با حواله صادر شده از سوی معاونت درمان توزیع می‌شود و در حال حاضر فضای فیزیکی مرکز جامع در قالب مراکز جامع بیماران خاص و صعب‌العلاج در بیمارستان‌های شهید مطهری و امام خمینی (ره) نیز تکمیل شده و در آستانه تجهیز است؛ پایگاه‌های مشاوره نیز در شهرهای مهاباد و خوی ساخته شده و مشغول خدمت‌رسانی به این بیماران است.

قابل توجه است براساس مندرجات سامانه بیماران خاص در معاونت درمان، بیماران ام اس مطابق بسته خدمتی ابلاغی از طرف معاونت درمان وزارت متبوع مشمول گرفتن خدمت هستند و خدمات مورد تعهد این معاونت اعم از ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی، مشاوره، خدمات پاراکلینیک و آزمایشات، خدمات توانبخشی اعم از فیزیوتراپی و کاردرمانی و گفتار درمانی، دندانپزشکی و فرانشیز داروهای ایرانی تولید داخل برای هر بیمار ثبت شده به صورت رایگان است."

پیش از این سمیه زارع، مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی گفته، آذربایجان غربی رتبه ششم ابتلا به ام اس را در کشور دارد. نزدیک به 3800 نفر در استان به بیماری ام اس مبتلا هستند و استان رتبه ششم ابتلا به ام اس را در کشور دارد.

مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این بیماری مسری نیست و امر وراثت در آن دخالت کمی دارد، تصریح کرده، بیماری ام اس، بیماری است که ریشه در مغز و اعصاب داشته و دارای علائم مختلفی از جمله دو بینی یا تاری دید، مور مور شدن دست‌ها و پاها، از دست دادن عدم تعادل و بی اختیاری، سرگیجه، مشکلات مربوط به مثانه و اختلال در عملکرد جنسی است.

زارع با اشاره به اینکه حمایت های دولت و مسئولین از بیماران ام اس خیلی کم است و تخفیف معاونت غذا و دارو هم برای بیماران ام اس حداقل است، خاطرنشان کرده، بیشتر دارو های بیماران ام اس خارجی بوده و تحت پوشش بیمه نیستند به همین علت  در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت ارز و تحریم ها هزینه دارو و درمان بیماران ام اس به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به طور متوسط هزینه دارو برای بیماران ام اسی ماهانه یک تا 1.5 میلیون تومان است که با توجه به افزایش هزینه داروهای خارجی این مبلغ بسته به نسخه تجویزی و دز استفاده از داروهای خارجی در هر فرد متغیر است.

زارع به مشکلات و دغدغه‌های انجمن و بیماران ام اس آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: به دلیل رشد 1.5 درصدی بیماری ام اس در استان، بیماران استان نیازمند احداث کلینیک‌ها و مجتمع های مجهز، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مخصوص با فیزیوتراپی هستند.

مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی، مسئله اشتغال را از دیگر مشکلات بیماران ام اس دانست و افزود: با وجود اینکه بیماران ام اس اکثرا قشر جوان و تحصیل کرده جامعه هستند ولی کارفرمایان  به دلیل خستگی زود رسی که این افراد دارند از استخدام این بیماران خودداری می‌کنند.

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.