به گزارش ایرنا، «گِلَک» نوعی خاک سرخ در جزیره هرمز است که از دل کوه های این جزیره استخراج و به عنوان ادویه ای خوش رنگ در تهیه غذا و سُس استفاده می شود و هم چنین در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک سازی کاربرد دارد.
در شهرها و برخی از روستاهای هرمزگان بویژه در شهرستان میناب از قدیم یک روز قبل از سال تحویل، شاخ گاو و گوسفندان و دیگر حیوان ها و چارپایان و هم چنین در و پنجره خانه ها را با گلک (گل سرخ) رنگ می کردند که در واقع با این کار عیدی به اشیا و حیوان ها می دادند.
زنان و مردان قدیم بر این باور بودند که هر گاه در آسمان رنگین کمان ظاهر شود سال نو تحویل داده است (در قدیم بارش باران بویژه در ایام نوروز به صورت شدید و مداوم بود که پس از قطع باران رنگین کمان ظاهر می شد) و برای شادی این روز و عیدی به حیوان ها بر پیشانی آن ها گلک می زنند و پشم و موی آن ها را می چینند.
مردم هرمزگان بر این اعتقاد بودند که زمین روی شاخ گاو ماهی قرار دارد و نوروز روزی است که گاو ماهی برای رفع خستگی زمین را از این شاخ به آن شاخ منتقل می کند و اگر در نوروز زلزله ای رخ می داد آن را در اثر جابه جایی زمین از یک شاخ به شاخ دیگر گاو می دانستند.
هنوز هم در برخی از روستاهای هرمزگان دامداران و چوپانان محلی و سالخورده یک روز مانده به نوروز، براساس باورهای قدیمی که اشیا و حیوان ها نیز باید مثل انسان ها نو پوش باشند، گِل سرخ را در ظرفی با آب حل می کنند و پس از آن که این محلول ته نشین شد آب غلیظ سرخ رنگی که از آن مانده است را به پیشانی و شاخ تک تک حیوان های خود می زنند.
در دوران گذشته هم چنین به میمنت سال نو در شب و روز اول فروردین وسایل خانه از جمله کوزه های سرشکسته، حصیر و بوریا را که کهنه بودند، دور می ریختند و سپس به انتظار دیدن رنگین کمان و آغاز سال نو می نشستند.
یکی دیگر از رسم های دیرین مردم هرمزگان در ایام نوروز که اکنون کمتر کسی به آن می پردازد این بود که زنان، پیرزنان و پیرمردان سر خود را حنا کرده، زنان بُرکه (نقاب) می زندند و برچشمان خود سرمه می کشیدند و مردان لُنگ (نوعی شلوار مردانه) می پوشیدند و عید را به هم دیگر نوید می دادند.
نوروز خوانی از دیگر رسم های نوروزی هرمزگان است که در این روز کودکان سرود می خوانند و عیدی خود را از پدر و مادر و سایر بزرگ ترها می گرفتند. رسم عیدی دادن و عیدی گرفتن هم چنان در هرمزگان و کشور پابرجاست.
استان هرمزگان با وجود جزیره های 14 گانه بویژه قشم، کیش و هرمز، نعمت دریا و ساحل، کوه های بکر و داشتن بیش از 200 منطقه گردشگری و آثار باستانی و داشتن هوای بهاری سالانه پذیرای میلیون ها مسافر نوروزی از سراسر کشور است.
7195/7408

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.