به گزارش ایرنا، با ایجاد مناطق آزاد و تصویب قانون چگونگی اداره آن در شهریورماه سال 1372، منطقه آزاد کیش یکی از اساسی و مهمترین محورهای توسعه اقتصادی کشور لحاظ شد .
تبدیل مناطق آزاد به الگوهای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، ماموریت های اصلی این مناطق برای انتقال فناوری و جذب سرمایه داخلی و خارجی، پایگاه مهمی برای حرکت به سمت رونق اقتصادی است .
به دنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل و ماموریت ها و برنامه هایی برای تمامی دستگاه ها از جمله مناطق آزاد برای تحقق این سیاست ها تعریف شد.
افزایش میزان تولید واحدهای صنعتی، افزایش میزان صادرات و صادرات مجدد در حوزه تولید ، تجارت و ایجاد مراکز انتقال فناوری و تکنولوژی های نوین در مناطق آزاد از جمله برنامه هایی بود که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شد .
جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد و با 2 ماموریت اصلی توسعه گردشگری و تجارت در چهار سال گذشته با گامهای روبه جلو و با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در بخش های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری توانست به این دو ماموریت شتاب بیشتری ببخشد به گونه ای که بر اساس آماراعلام شده و به گفته مسئولان منطقه ، کیش با جذب بیش از یک میلیون و700هزار گردشگر در سال گذشته توانسته از خروج سرمایه های ارزی از کشور جلوگیری کند.
در سال 92 جزیره کیش با مشکلاتی همچون قطعی برق ، کمبود آب ، بوی نامطبوع فاضلاب روبرو بود و زیر ساخت های لازمی که بتواند گردشگران را به خود جذب کند انگونه که باید فراهم نبود .
از نکاتی که برای توسعه این خطه از ایران اسلامی در طی این سالها مدیران عالی سازمان منطقه آزاد بدان توجه کردند می توان به توسعه فضای سبز ، تامین آب و برق لازم ، ایجاد نیروگاه و تصفیه خانه فاضلاب ، توسعه فرودگاه و بندر، توسعه بیمارستان و افزایش خدمات درمانی و بهداشتی ، افزایش هتل ها و ایجاد زیر ساخت های گردشگری ، ساخت فرودگاه و بندر در جزیره هندورابی اشاره کرد .
خبرنگار ایرنا به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در خصوص عملکرد چهار ساله سازمان منطقه ازاد کیش در بحث توسعه زیر ساخت ها ، فروش و قیمت زمین ، توسعه فضای سبز ، طرح های در حال اجرا و آتی ، طرح های توسعه ای جزیره هندورابی و اقدامات صورت گرفته با معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش گفت وگو کرد.
رامین افشاری در خصوص اقدامات انجام شده و دستاوردهای عمرانی گفت : در چارچوب تحقق اهداف طرح جامع تا سال 1404 اقدامات خوبی در راستای حل مشکلات زیر بنایی جزیره کیش انجام شده است .
وی به راه اندازی دو واحد نیروگاه گازی به ظرفیت 75 مگا وات و همچنین ساخت نیروگاه شماره 2 با ظرفیت 100 مگاوات در جنوب جزیره کیش اشاره کرد و گفت : مجموع ظرفیت عملی تولید برق در سال 92 ، 137 مگا وات بوده که در سال 95این میزان به 235 مگا وات رسیده که 71 درصد رشد داشته است و تعداد مشترکان نیز در سال 92 از 26 هزار و 444 نفر به 36 هزار و 678 نفر رسیده که میزان رشد آن 42 درصد بوده است و در دو سال گذشته هیچ قطعی برقی نداشتیم.

** افزایش 67 درصدی ظرفیت تولید آب شیرین و ذخیره آب شرب
وی به ظرفیت تولید آب در جزیره کیش اشاره کرد و افزود: در بخش تامین آب جزیره که یکی از مشکلات مهم مردم در سال های گذشته بوده با اضافه کردن چند واحد آب شیرین کن، ظرفیت تولید آب 67 درصد افزایش و از 21 هزار به 35 هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش پیدا کرده است .
افشاری همچنین به افزایش ظرفیت 67 درصدی ذخیره آب شرب نیز اشاره کرد و گفت :این میزان از 30 هزار متر مکعب در طی این سالها به 50هزار متر مکعب افزایش یافته است .
وی در مورد شبکه ابرسانی کیش و توسعه آن گفت : در سال 92 طول این شبکه 228 کیلومتر بوده که در طی سالهای گذشته این میزان به 248 کیلومتر رسیده است .
معاون عمرانی منطقه ازاد کیش ،با اعلام اینکه در نیروگاه شماره 2 کیش 2 واحد آب شیرین کن 2 هزار و 500 متر مکعبی ایجاد شده است اظهارکرد : با این اقدام ظرفیت تولید روزانه 5 هزار متر مکعب افزایش خواهد داشت .
افشاری به رشد 400 درصدی ظرفیت تصفیه فاضلاب اشاره کرد و به ایرنا گفت: میزان تصفیه فاضلاب 2 هزار و 500 متر مکعب در سال 92 بوده که این میزان درسال 95 به 12هزار و 500مترمکعب رسیده است.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش به افزایش 41 درصدی فضای سبز درجزیره کیش اشاره کرد و گفت : این میزان از 370 هکتار در سال 92 به 520 هکتار در سال 95 افزایش پیدا کرده است .

*اتمام 37 طرح عمرانی
معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش در خصوص اهم فعالیت های عمرانی انجام شده به جذب 12 هزار و 650 میلیارد ریال بودجه عمرانی برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل ، انرژی و... اشاره کرد و گفت : در طول این سالها موفق به اتمام 37 طرح عمرانی ، زیربنایی و عمران شهری( 3 طرح فرودگاهی ، 9 طرح زیر بنایی ، 5 طرح بندری ، 18 طرح عمران شهری و 2 طرح در هندورابی ) با تخصیص اعتباری معادل شش هزار میلیارد ریال شدیم .
معاون عمرانی منطقه آزاد کیش به 24 طرح عمرانی ( زیر بنایی و عمرانی )در حال اجرا با اعتبار 7 هزار میلیارد ریال اشاره کرد و افزود : این طرح ها در بخشهای فرودگاهی ، زیر بنایی ،بندری ، و عمران شهری است .
افشاری با اعلام اینکه حدود 10 هزار میلیارد ریال برای پروژه های در دست مطالعه اختصاص داده شده است افزود : این مطالعات بر اساس توسعه جمعیت، فضای شهری و خدمات و بر مبنای طرح جامع صورت می گیرد .

* رشد و توسعه 22 درصدی فضاهای آموزشی / بازپس گیری 5/2 میلیون متر مربع از اراضی سازمان
توسعه فضاهای آموزشی از 259 کلاس درس در سال 92 به 317 کلاس تا پایان سال 95 و رشد 22 درصدی آن ، توسعه شبکه راهها از 579 هکتار در سال 92 به 617 هکتار در سال 95 و رشد 7 درصدی آن ، افزایش 11 درصدی ورود گردشگران و رسیدن به حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در سال ، توسعه بیمارستان از 32 به 64 تخت ، توسعه ناوگان هوایی کیش ایر ، بازپس گیری بیش از 5/2 میلیون متر مربع از اراضی سازمان منطقه ازاد کیش به ارزش تقریبی هزار میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده در دولت یازدهم بود که افشاری به آن اشاره کرد.

* افزایش 700 درصدی ظرفیت پهلو گیری کشتی ها در بندر
وی در مورد زیر ساخت های بندر کیش به عنوان یکی از عوامل موثر در رونق اقتصادی جزیره به ایرنا گفت: به رغم وجود اسکله 12 هزار تنی امکان پهلو گیری کشتی های بزرگ در این بندر وجود نداشت و فعالیت های اقتصادی با مشکل روبرو بود ، پس از لایروبی حوضچه بندر و افزایش عمق آن شناورهای 15 هزار تنی قادر به پهلو گیری در این بندر شدند.
افشاری با یاد آوری اینکه ساخت اسکله 35 هزار تنی از شهریور ماه سال 93 آغاز شده است افزود : با بهره برداری از این اسکله شاهد افزایش 700 درصدی ظرفیت پهلو گیری کشتی ها در بندر از 5 هزار تن به 35 هزار تن خواهیم بود.
معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش در خصوص پروژه های بندر کیش گفت: در این مدت بیش از 700 متر به طول اسکله افزوده و 24 پست اسکله رو رو و بارج به بندر تجاری کیش اضافه شده است ، اسکله 35 هزار تنی به طول 350 متر نیز در دستور کار است که تا شش آینده به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا ،توسعه جزیره کیش و موفقیت های بدست آمده در این دوره اگر چه 100 درصدی نبوده اما نشان می دهد مسئولان با همدلی و هماهنگی ، مدیریت یکپارچه ،داشتن برنامه ریزی مناسب و بر اساس طرح جامع تدوین شده و همچنین شفاف سازی امور در زمینه توسعه گامهای خوبی برداشته و جزیره کیش را در مدار توسعه قرار داده اند .
جزیره زیبای کیش با 91.5 کیلومتر مربع مساحت در 18 کیلومتری سرزمین اصلی در آب های نیلگون خلیج فارس در استان هرمزگان واقع شده و یکی از مقاصد پر تردد گردشگری کشور است .
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
1630*1641/ 6048
خبرنگار : مریم زبان دان - انتشار دهنده :خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.