ابراهیم جعفری تختی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 50 هزار اصله نهال با مشارکت مردم در بندرلنگه با هزینه 75 میلیون تومان تولید شده است که در بیش از 300هکتار از بیابان های این شهرستان کشت می شود.
وی بیان داشت: 250 هزار اصله نهال هم در نهالستان های بندرعباس و جاسک تولید می شود.
وی بیان داشت: نهال های تولیدی از گونه های گرمسیری سازگار با منطقه مانند کُنار، کَهور، گَز و چوچ است که با هدف بیابان زدایی کشت می شود.
رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارکرد: امسال 15 میلیارد تومان اعتبار جهت انجام طرح های بیابان زدایی دراین استان مصوب شده که هفت میلیارد و 810 میلیون تومان از این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و سه میلیارد و 350 میلیون تومان از محل تملک و دارایی به اجرای پروژه های بیابان زدایی اختصاص یافته است.
جعفری تختی، مهم ترین هدف کشت نهال در عرصه های بیابانی را کاهش گرد و غبار و ریزگردها، جلوگیری از حرکت شن های روان، کاهش خسارت ریزگردها و حرکت شن ها به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی عنوان کرد.
وی گفت: سال گذشته هم 15 هزار اصله نهال در هرمزگان در 100 هکتار از بیابان های استان کشت شد.
با توجه به مطالعات شناسایی کانون های بحرانی بیابانی که توسط سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور صورت گرفته ، 28 کانون در استان هرمزگان شناسایی شده است.
هرمزگان با مساحت هفت میلیون و 200 هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی می باشد که از این میزان 318 هزار هکتار آن کانون های بحرانی است .
هرمزگان یکی از هفت استان اول منشاء ریزگردهای داخل کشور است .
خشکسالی های پی در پی، افت شدید آب‌های زیرزمینی، پائین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌ زدایی از مهم‌ترین تنگناها در زمینه بیابان‌ زدایی است.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.