مهدی کریمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هرچند کاهش سطح و احیای بیابانها به شیوه های مختلف از برنامه های اصلی این معاونت است اما در این شرایط خشکسالی و گرمای شدید تابستان مراتع استان را آسیب پذیرتر کرده است.
وی اضافه کرد: استان بوشهر بیش از 330 هزار هکتار بیابان دارد که برنامه ها و تلاش های مضاعفی برای کاهش این سطح از بیابان در دست اجراست.
کریمی بیان کرد: پارسا ل 90 هکتار از زمین های بیابانی استان بوشهر نهال کاری شد و در تابستان گرم و کم آب امسال نیز با تلاش مضاعف و تکنیک های خاصی که نیاز هست از نهال های جوان کاشته شده مراقبت شود تا به پاییز برسند.
وی، عملیات بیابان ‌زدایی در استان بوشهر را بسیار سخت و پرهزینه دانست و اظهار کرد: تنها در چند سال گذشته به دلیل کمبود آب، با روش‌های مالچ ‌پاشی، بوته‌کاری، احداث باد شکن زنده و غیرزنده مانع ازپیشروی بیش از 30 هکتار از بیابان های استان شدیم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: عملیات کنترل هرز آب نیز برای بیابان زدایی در سطح 40 هکتار از زمین های استان بوشهر در سال گذشته انجام شده است.
کریمی ادامه داد: با همه تلاش هایی که برای بیابان زدایی استان انجام شده است در زمان حاضر نزدیک به 2هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای در بیابان‌های استان بوشهر وجود دارد که 16 کانون بحران فرسایش بادی را به خود اختصاص داده است.
وی، از همه مسئولان و مقام های استان و دستگاههای ذیربط خواست، تخصیص اعتبارات در بخش های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری استان را جدی تر دنبال کنند و در این بخش به عنوان همیار و بازویی توانمند، به زنده ماندن و پویایی زمین ها و مراتع موجود در این استان کمک کنند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر با اشاره به پدیده گرد وغبار و توسعه بیابان در کشور نیز گفت: در زمان حاضر پدیده گرد و غبار به عنوان یک دغدغه ملی در سطح کشور مطرح است و از 32میلیون هکتار زمین های بیابانی موجود در سطح کشور نمی توان غافل شد.
وی افزود: انتظار می رود کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که با حضور 31 کشور جهان در تهران در حال برگزاری است نقطه عطفی در حل بحران های موجود در این حوزه باشد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.