به گزارش ایرنا، فرماندار آران و بیدگل در حاشیه این بازدید با بیان این که آران و بیدگل ویترین عملکرد سازمان جنگل‌ ها و مراتع کشور در موضوع طرح‌های بیابان‌زدایی است اظهار داشت: این شهرستان با اقدام های صورت گرفته در 5 دهه گذشته در زمینه بیابانزدایی بسیار موفق عمل کرده است.
ابوالفضل معینی نژاد با اشاره به این که شهرستان آران و بیدگل 605 هزار هکتار وسعت دارد که اکثر آن هم بیابانی است افزود: این شهرستان علیرغم کویری بودن، خشکسالی و کاهش بارندگی در زمینه‌ بیابان ‌زدایی و تثبیت شن ‌های روان در کشور بسیار موفق عمل کرده است.
وی میزان متوسط بارندگی در سال آران و بیدگل را 120 میلیمتر برشمرد و گفت: در این شهرستان بیش از 3 هزار میلیمتر تبخیر آب داریم ولی به جهت فعالیت های گسترده اداره منابع طبیعی در تثبیت شن های روان تا حدود زیادی موفق بودیم.
وی تصریح کرد: در سایه تثبیت شن های روان هم فعالیت های کشاورزی و هم صنعتی در این شهرستان گسترش یافته است که در حال حاضر هم مهم ترین رسالت ما حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تثبیت شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل هم در حاشیه این بازدید با اشاره به مساحت 384 هزار هکتاری عرصه‌ های بیابانی این شهرستان اظهار داشت: مهم ترین پدیده ژئومورفولوژی منطقه، وجود نوار ریگ بلند به طول 90 کیلومتر است که مساحت آن حدود 112 هزار هکتار و در اولویت طرح‌ های بیابان ‌زدایی و تثبیت شن‌ های روان است.
رضا شفیعی افزود: کار تثبیت شن‌های روان منطقه از سال 1348 آغاز شده است که بذرپاشی، مالچ‌پاشی، قلمه‌کاری و بذرکاری 4 روش تثبیت شن‌های روان در این منطقه بوده است.
وی گفت: مالچ‌ پاشی باعث تثبیت شن‌‌ های روان و هم چنین مانع تبخیر رطوبت می‌ شود و بعد از آن با نهال ‌کاری تپه‌ های شنی بطور کامل تثبیت می‌ ‌شود.
آران و بیدگل با 120 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ که حدود 40 درصد از تاغزارهای استان اصفهان را به خود اختصاص داده در 200 کیلومتری شمال مرکز این استان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.