به گزارش جمعه خبرنگار ایرنا، ابراهیم جعفری تختی اظهار داشت: شهرستان بندرعباس از سمت شرق و غرب به ترتیب به وسیله کانون های بحرانی بیابانی دهنو و گچین محاصره شده است .
وی افزود : کانون های مذکور دارای اثرات بسیار مخربی از جمله بیماری های تنفسی و چشمی ، کاهش عمر تاسیسات صنعتی و بندری و برقی ، وارد کردن خسارت به منازل مسکونی ، آسیب زدن به جاده ها و فرودگاه ها می باشد.
جعفری تختی با اشاره به تلاش های این اداره کل برای کنترل کانون های یاد شده، گفت: تاکنون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان 750 هکتار نهال کاری در جهت بیابان زدایی در دو کانون فوق انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت بالای دو کانون و اعتبار کم جهت کنترل آنها ، لازم است صنایع ، بنادر و پالایشگاه ها که از ریزگردها و گرد و غبار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خسارت می بینند، در اجرای طرح های بیابان زدایی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان همکاری های لازم را داشته باشند و سالانه اعتباری را برای مقابله با بیابان زایی تخصیص دهند.
رئیس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: امسال 15 میلیارد تومان اعتبار جهت انجام طرح های بیابان زدایی دراین استان مصوب شده است.
وی بیان داشت: 7 میلیارد و 810 میلیون تومان از این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و 3 میلیارد و 350 میلیون تومان از محل تملک و دارایی به اجرای پروژه های بیابان زدایی اختصاص یافته است.
با توجه به مطالعات شناسایی کانون های بحرانی بیابانی که توسط سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور صورت گرفته ، 28 کانون در استان هرمزگان شناسایی شده است.
هرمزگان با مساحت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار دارای یک میلیون و ۵۶۵ هکتار اراضی بیابانی می باشد که از این میزان 318 هزار هکتار آن کانون های بحرانی است .
هرمزگان یکی از هفت استان اول منشاء ریزگردهای داخل کشور است .
خشکسالی های پی در پی، افت شدید آب‌های زیرزمینی، پائین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌ زدایی از مهم‌ترین تنگناها در زمینه بیابان‌ زدایی است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.