به گزارش خبرنگار ایرنا، امین قصمی یکشنبه به خبرنگارایرنا اظهار داشت: ظرفیت تولید سامانه های نمک زدایی (آبشیرین کن) از آب دریا از 12 میلیون متر مکعب تولید سالانه در سال 92 به 15 میلیون مترمکعب در سال 96 افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر استان هرمزگان با احداث 15 سایت آبشیرین کن فعال توسط بخش خصوصی در سطح شهرها و جزایر استان از استان های پیشرو در بهره مندی از سیستم شیرین سازی آب دریا از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
وی بیان داشت:با تلاش ها و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، از مجموع 108 میلیون متر مکعب آب تولیدی، سالانه حدود 15.3 میلیون متر مکعب آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که حجم سرمایه گذاری انجام شده و در حال اجرا در این بخش افزون بر 11 هزار میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1410 سه سایت آبشیرین کن 100 هزار متر مکعبی، یک میلیون متر مکعبی (با تخصیص سهم هرمزگان از این سایت) و 50 هزار متر مکعبی، به عنوان منابع تامین کننده آب کلان شهر بندرعباس شامل؛ بندرعباس، بندر خمیر،رویدر، 16 شهرک در شمال و شرق و غرب بندرعباس ، مراکز اداری، تجاری، صنعتی و نظامی و 90 روستای حومه با جمعیتی افزون بر 740 هزار نفر خواهد بود.
این مقام مسئول تصریح کرد: با تحقق این امر تا سال 1410، سهم منابع آبی کلان شهر بندرعباس از آبشیرین کن ها به 66 درصد خواهد رسید.
قصمی از افتتاح مرحله نخست آبشیرین کن صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس با ظرفیت 20 هزار متر مکعب تا شهریور ماه 96 خبر داد و گفت: تا پایان سال 96 نیز ، 30 هزار متر مکعب دیگر (در مجموع 50 هزار مترمکعب در شبانه روز) وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
هرمزگان دارای جمعیتی افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر است که شرکت آب و فاضلاب این استان 37 شهر با جمعیتی حدود یک میلیون و 100هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود دارد.
نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.