تنی چند از این استادان در گفت وگو با ایرنا گفتند: جمهوریت و اسلامیت ساختار سیاسی در ایران موید و تکیمل کننده یکدیگر بوده و باعث شده نقش آرای مردم در مسیر سرنوشت جامعه پر رنگ تر شود.
* حضور حداکثری مردم در پای صندوق رای تضمین ثبات کشور
مدرس دانشگاه هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی تضمین کننده و ثبات بخش به آینده انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود.
محمود رئوفی گفت: جمهوری اسلامی دارای 2 رکن رکین اسلامیت و جهموریت بوده و زیربنای جمهوری اسلامی، مکتب حیات بخش اسلامی است که می‌خواهیم در جهان امروز با شیوه دموکراتیک آن را در ایران پیاده کرده و جامعه ایران را الگو و سرمشقی برای سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی قرار دهیم.
وی ادامه داد: بال جهموریت نظام با انتخاباتش شکل می‌گیرد که پایه‌ های بنیادی هر نظام دموکراتیک بوده و می‌تواند سیاست را هر چهار سال نو کند.
این جامعه شناس سیاسی عنوان کرد: مردم می ‌توانند مطالبه های خود را از طریق صندوق رأی دنبال کنند، اگر افرادی تا کنون برای حضور در پای صندوق های رای مردد هستند در انتخابات شرکت کنند بهتر است.
رئوفی ابراز داشت: شرکت در انتخابات به معنای تعیین سرنوشت کشور و خویشتن و تضمین آن به مدت چهار سال بوده و لازم است شهروندان با مطالعه برنامه و سوابق اجرایی و سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی نامزدها، فرد اصلح و کارآمدتر را انتخاب نمایند.
این جامعه شناس سیاسی اظهار داشت: رئیس جمهور پس از رهبری، دومین مقام سیاسی و اجرایی کشور است و باید توان آن را داشته باشد که در جهان متلاطم و پیچیده کنونی ایران را اداره کند.
وی در خصوص تاثیر مشارکت حداکثری مردم در سیاست خارجی گفت: برگزاری انتخابات توسط دولت و شرکت مردم در انتخابات در جمهوری اسلامی نمایشی نیست که بخواهیم به خارجی ها نشان دهیم.
وی یادآور شد: یکی از اصول بنیادی نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی انتخابات است، جمهوریت نظام های دموکراتیک جهان در انتخابات متبلور می شود و حضور در انتخابات یک وظیفه است، جمهوری اسلامی چون اسم جمهوری دارد بدون انتخابات معنا ندارد.
رئوفی ادامه داد: مشارکت حداکثری مردم نشان دهنده در صحنه بودن مردم و حساسیت آن‌ها به سرنوشت خود بوده و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت حتی برای آنهاییکه در انتخابات شرکت نمی کنند بسیار خطرناک خواهد بود.
وی تاکید کرد: وقتی رئیس جمهوری با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برگزیده می شود با قدرت و قوت بیشتر می‌ تواند برنامه خود را اجرا کند.
وی افزود: پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده شکاف بین ملت و نظام بوده که پیامدی نامطلوب و حتی مخرب خود را به دنبال دارد.

*در نظام مردم سالار ، رای مردم تزئینی نیست
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز گفت:در یک نظام مردم سالار رأی مردم زینتی و تزینی نبوده و واجد ارزش است.
سید رضا هاشمی زاده ابراز داشت: در این نظام ها تعدادی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس خود را در معرض آرا و انتخاب مردم قرار می دهند و مردم انتخاب گر و گزینش گر با رأی آگاهانه به آنها مسیر پیش رو کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و حتی فردی را تعیین می کنند.
این کارشناس علوم ارتباطات و رسانه ابراز داشت: هیچ‌کس نمی‌تواند به جغرافیای محل سکونت خود بی توجه باشد زیرا همه زیست گران جامعه‌ ای هستند که درآن سکونت دارند.
وی اضافه کرد: جمهوریت بازگشت و تکیه به آرای مردمی در انتخابات مدیران و مجریان جامعه است و دولت ها ریشه گرفته و بر آمده از متن و بطن خواسته‌ های اجتماعی هستند.
این مدرس دانشگاه افزود: کنش گری فعال یک شهروند به این معنای حضور یافتن آگاهانه در بزرگترین میدان های مشارکت سیاسی بوده و فرد رأی خود را به مثابه پذیرش یک نظر، ایده و روش به صندوق می اندازد.

* انتخابات ازشاخصه های دموکراسی است
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم نیز ابراز کرد: از منظر شاخصه های مختلف انتخابات در یک کشور از مشخصه ای اصلی دموکراسی و سهم و حضور مردم در قدرت و حاکمیت است.
مصطفی عبدی ابراز کرد: هرچه انتخابات در یک کشور باشکوه تر برگزار شده و میزان مشارکت سیاسی اجتماعی مردم بیشتر باشد یکی از مشخصه های مردمی بودن حاکمیت و تحقق یک دموکراسی در آن کشور محسوب می شود.
این جامعه شناس گفت: همه مردم در تمام نظام های دموکراتیک در انتخابات مشارکت نمی‌ کنند و همیشه حتی در دموکراتیک ترین نظام های حکومتی درصدی پای صندوق های رأی حضور نمی یابند.
وی ادامه داد: حضور در پای صندوق های رای نشان از میزان مقبولیت حاکمیت و اهمیت دادن مردم به نظام حکومت گر و میزان پایگاه مردمی ساختار حکومتی و سیاستمداران است و از طرف دیگر به عنوان یکی از مشخصه اصلی مشروعیت نظام محسوب می شود.
عبدی عنوان کرد: هرچه میزان مشارکت مردم بیشتر باشد ساختار حکومتی و نظام سیاسی کشور کمتر شاهد بحران هایی مانند بحران مشروعیت خواهد بود، پای صندوق آمدن به منزله اهمیت دادن به ساختار حکومت و سرنوشت جامعه است.
وی اظهار کرد:افراد بین گزینه های مختلفی که در چارچوب نظام قرار دارند دست به انتخاب می زنند، این انتخاب می‌ تواند بد و بهتر، بدتر و بد یا بد و بدتر باشد.
به گفته این جامعه شناس، این مشارکت می‌ تواند از گزینه های مقبولیت و مشروعیت باشد و تا زمانی که مقبولیت نباشد مشروعیت هم نخواهد بود.
وی یادآور شد: مقبولیت یعنی اینکه نظام سیاسی در بین گروه ‌های اجتماعی و اقشار مختلف جایگاه داشته و سیاست‌ های آن برای اقشار مختلف دارای اهمیت است.
به گفته عبدی، مشارکت پایین مردم و یا عدم حضور آنها در انتخابات به مشروعیت نظام سیاسی لطمه می ‌زند، بنابراین هرچه میزان مشارکت مردم بالاتر باشد نشان دهنده درصدی از مشروعیت نظام بوده و از سوی دیگر نشان می‌ دهد ساختار حاکمیت با بالا رفتن میزان مشارکت از بحران مشروعیت دور می شود.
بنا به اعتقاد وی، این اهمیت هم در درون و هم در خارج از کشور دارای جایگاه ویژه ای است.
به گفته این کارشناس جامعه شناسی سیاسی، کسانی که در انتخابات درگیر مشارکت سیاسی و اجتماعی می ‌شوند احساس می‌کنند وجود داشته و دیده می‌ شوند و سهم و نقشی در مسیر حرکت جامعه دارند.
وی گفت: عده ‌ای می‌گویند می‌ خواهیم بین بد و بدتر انتخاب کنیم و حتی همین یعنی اینکه فرد در مسیر جامعه نقش و تأثیر دارد.
به گفته عبدی، درک داشتن تاثیر در روال جاری جامعه آرامش روانی به فرد می دهد و وی احساس می کند دارای اهمیت و ارزش است.
وی ادامه داد: از منظر بیرونی دموکراسی و میزان مشارکت مردم در انتخابات یکی از مشخصه های مشروعیت نظام و دور شدن از بحران مشروعیت بوده و از نگاه بین ‌المللی سرمایه ‌گذار خارجی در کشوری سرمایه ‌گذاری می‌ کند مردمش حاکمان را قبول داشته و تضاد از حالت تعریف شده خود خارج نشده است.
این جامعه شناس با بیان اینکه ، کشورها با همدیگر تضاد منافع فراوانی دارند و برخی کشورها در راستای منافع خود به فکر تغییر نظام و ساختار سیاسی سایر کشورها می باشند افزود: این کشورها وقتی می‌بینند حاکمیتی دارای پایگاه مردمی بوده نمی تواند برای تغییر ساختار حاکمیت از راه‌ های حضور فیزیکی و نظامی اقدام کند و راه های جنگ نرم و تبلیغاتی را در پیش می گیرد.
وی اشاره کرد: این کشورها سعی می کنند از طریق ورود به شکاف های اجتماعی دورن جامعه و عمیق تر کردن آنها به اهداف خود دست یابند.
عبدی یادآور می شود: زمانی که نیروهای سیاسی ، گروه‌ ها و جریان های مختلف در داخل کشور می توانند از راه مسالمیت آمیز با همدیگر گفت و گو و رقابت بپردازند و همدیگر را بر سر قدرت به چالش بکشند مشکلی ندارند.
وی ابراز می دارد: ولی زمانی که به بخشی از نیروهایی که در درون نظام تعریف می‌شوند اجازه فعالیت داده نمی‌شود بین این شکاف ها فاصله می ‌افتد و بستر و فرصتی برای دشمنان خارجی فراهم می شود تا از طریق عمیق‌ تر کردن این شکاف و فاصله بین نیروها و دسته بندی های سیاسی داخلی، نظم داخلی را بر هم زده و نا امنی و عدم ثُبات و عدم امنیت را تحریک کنند.
وی اضافه می کند: همچنین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورها بیشتر وارد تعامل با جامعه ای که مشخصه های دموکراسی ، امنیت داخلی و مشروعیت را دارا است می شوند.
این جامعه شناس گفت: با مشارکت بالای مردم در انتخابات راه نفوذ دشمنان و رقبای کشور برای تغییر دادن با ساختار حاکمیت سیاسی در راستای منافع شان بسته می شود.
وی به خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با مشارکت می‌ توان جلوی بسیاری از اتفاق های بد را گرفت و مسیر را برای رویدادهای بهتر فراهم کرد، هر فرد برای ایران آرزو و اهدافی دارد که با انتخاب خود می‌توان راهی را برای تحقق آن فراهم ساخت.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 29 اردیبهشت برگزار می شود.
3219/6048
گزارشگر : عزت الله معمار باشی **انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.