هرمزگان از همان نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا با کمبود شدید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و این روزها کمبود الکل مواجه شده و هنوز وعده های مسوولان برای رفع این کمبودها محقق نشده است.

برخی از مردم می گویند که مواد ضدعفونی کننده برای دست را تا حدودی در اختیار داریم اما نمی دانیم در این شرایط برای ضدعفونی سطوح و فضای داخلی منزل و یا درب، دستگیره و دکمه های آسانسور، کلید و دیگر موارد باید چکار کنیم که دراین خصوص مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک فرمول ساده ساخت محلول گندزدای خانگی را پیشنهاد می کند.

آب و وایتکس به نسبت یک لیتر به ۲۰ سی سی

ماشاالله مریدی در این خصوص اظهار داشت : بهترین و در دسترس ترین ماده جهت ضدعفونی و گندزدایی سطوح ترکیب محلول سفید کننده وایتکس با آب است .

وی ادامه داد: برای درست کردن این محلول گندزدا کافی است که یک لیتر آب (برابر با چهار لیوان) را با ۲۰ سی سی وایتکس (معمولا حجم درب محلول های وایتکس موجود در فروشگاه ها برابر پنج سی سی است) مخلوط کنیم .

مریدی گفت: این محلول به مدت ۲۴ ساعت می تواند بهترین محلول گندزدای در دسترس محسوب شود و مردم می توانند با استفاده از آن نسبت به ضدعفونی سطوح اقدام کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان باید در نظر داشته باشند که استفاده از وایتکس به تنهایی می تواند مشکلات تنفسی برای افراد ایجاد کند و از همین رو باید از این کار اجتناب کرد.

مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: محلول ساخته شده در گرما و حتی در دمای مناسب نیز به تدریج بی خاصیت می شود و از همین رو نباید آن را بیش از ۲۴ ساعت نگه‌داری کرد.

کروناویروس‌ (Coronaviruses)، خانواده گسترده‌ای  از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ «کروناویریده» هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این بیماری که یک ماه پیش در استان ووهان کشور چین به شکل انسانی سرایت کرده است ، برای نخستین بار در حدود ۱۳ روز پیش در ایران نیز مشاهده شد.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

به گفته متخصصان علوم پزشکی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، دو نفر (به طور تقریبی) در معرض خطر مرگ قرار می گیرند.

این ویروس به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

در حال حاضر ۱۲۸ نفر مشکوک به کرونا در هرمزگان بستری هستند.

شمار مبتلایان به کرونا در این استان ۱۱ مورد اعلام شده است که سه نفر از آنها از شهروندان قم هستند از مبتلایان ۴ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.