دکتر سید حامد برکاتی عصر پنجشنبه در همایش استانی آموزشهای هنگام ازدواج در بندرعباس اظهار داشت: این افزایش شاخص در شرایطی است که در گذشته سن ازدواج و باروری در سنین کم بوده است.

وی افزود: در شرایط حاضر افزایش سن ازدواج در زنان بیشتر از مردان گزارش شده که این مساله در کاهش نرخ باروری تاثیرگذار است.

برکاتی با اشاره به افزایش سن ازدواج و فرزندآوری در میان افراد تحصیلکرده، گفت: در این شرایط باید دستگاههای ذیربط با حمایت های لازم امکانات را برای جوانان فراهم کنند تا زنانی که شاغل یا در حال تحصیل هستند بتوانند به آسانی به مبحث فرزند پروری بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش های پیش از ازدواج باعث می شود تا زن و مرد با آگاهی و دانش هر چه بیشتر در ارتباط با خود و همسر آینده و اهداف مد نظر، زندگی مشترک را آغاز و بر مبنای درستی پایه گذاری کنند.

این مقام مسوول توسعه و ترویج ازدواج سالم و تحکیم خانواده با تاکید بر کاهش طلاق و افزایش فرزند پروری را از شاخص های افزایش جمعیت دانست.

تقویت معنویت بین زوج ها موجب تحکیم خانواده می شود

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در این مراسم یکی از مهمترین نهادهای موثر در تربیت و رفتار آدمی را خانواده متعادل دانست و گفت: پیروی از احکام شرعی و سنت موجب تحکیم و بقای خانواده می‌شود و تقویت معنویت بین زوج‌ها تحکیم خانواده را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده بیان داشت: از ویژگی های خانواده متعادل در نوع روابط خانوادگی و آگاهی داشتن زوجها به حقوق یکدیگر است و این امر بنیان خانواده را استوارتر می سازد.

وی امام علی (ع ) و حضرت فطمه زهرا (س) را الگوی کامل خانواده دانست و گفت: زن و شوهر باید براساس آموزه های دینی هم فکر و هم کلام باشند و به نقش مهم تربیتی در بنیان مهم خانواده بپردازند.

فاصله مسوولیت پذیری و تشکیل خانواده جوانان نسبت به گذشته کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این مراسم گفت: سلامت دوره نوجوانی یکی از شاخص های مهم کشور است که نیازمند تغییر و ساماندهی اصولی است.

دکتر محمود حسین پور افزود: امروزه صفات ثانویه جنسی و تغییرات فیزیولوژیک دوره نوجوانی سریع آغاز شده ولی فاصله مسوولیت پذیری و تشکیل خانواده جوانان نسبت به گذشته کم شده و از همین رو باید جوانان را به سمت مسوولیت پذیری هدایت کرد.

وی تصریح کرد: مسوولیت پذیری و زندگی مشترک نیازمند بلوغ عقلی، جسمانی و اجتماعی است و شخص در صورتی که دارای هر کدام از زمینه های فوق نباشد، نمی تواند نقش خود را به نحو احسن برای خانواده ایفا و مدیریت کند.

حسین پور ابراز داشت: مسوولیت پذیر نبودن یکی از مهم ترین دلایل رشد طلاق در جامعه است زیرا هر چقدر نوجوانان و جوانان مسئولیت پذیرتر باشند به همان میزان چالشها و مشکلات خانوادگی کاهش خواهد یافت و این مستلزم آموزش و مداخله است.

وی تاکید کرد: رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، حمایت از زوج های جوان، آموزشهای لازم قبل و بعد ازدواج جهت تحکیم بنیان خانواده و انتخاب صحیح زوج ها جهت پایدار بودن روابط زناشویی از موارد مهمی است که باید به آنها توجه داشت.

در این همایش ۱۲۰ مربی، آموزش‌های لازم در قالب کارگاه های تخصصی با موضوعات آموزشهای هنگام ازدواج، سلامت باروری و بهداشت، روانشناسی حقوق، اخلاق و احکام را فرا گرفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.