داریوش علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 20 هنرمند از شهرستان ارومیه، 12 عاشیق از خوی، 12 هنرمند از میاندوآب و سه نفر دیگر از سلماس برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.
وی اضافه کرد: غلامرضا اژدری از خوی، هدایت مهری از میاندوآب، علی کریمی قره آغاجی و اسمعلی لطفی از ارومیه داوران سومین جشنواره استانی «موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه» هستند و داریوش علیزاده نیز نظارت بر داوری این رویداد را برعهده دارد.
وی با اشاره به اینکه این جشنواره در روزهای 13، 20 و 27 اسفند سال جاری در ارومیه برگزار می شود، ادامه داد: نبود زیرساخت هایی نظیر امکان اسکان و پذیرایی به برگزاری این رویداد مهم در روزهای مجزا منجر شده است.
وی با تاکید بر اینکه موسیقی عاشیقی می تواند به عنوان پل ارتباطی به تعامل های فرهنگی ایران و کشورهای همسایه موجب شود، پیشنهاد داد تا از هنرمندان شاخص کشور ترکیه جهت حضور در اختتامیه این جشنواره دعوت شود.
به گزارش ایرنا علیرضا اباذری از خوی، ربط علی علیزاده از اورمیه، علی قلیزاده از میاندوآب، ایوب نوزاد از ارومیه و رضا پوینده از نقده به ترتیب مقام های اول تا پنجم نخستین جشنواره جایزه بزرگ موسیقی عاشیقی در آذربایجان غربی را در سال 1392 کسب کرده بودند.
رضا پوینده از نقده، علی علیزاده از ارومیه و علی قلیزاده از میاندوآب نیز نفرات برتر دومین جشنواره موسیقی عاشیقی آذربایجان غربی در سال 1395 بودند.
اشاعه ارزش های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده ها به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان غربی در اجرای برنامه های موسیقی است.
'عاشیق' یا ' آشیق' هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام است و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی به شمار می رود.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی و خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.