حمید زادبوم روز پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی در بندرعباس اظهارداشت: این مبلغ از طریق بانک‌های عامل و با تعرفه پایین در اختیار صادر کنندگان قرار می‌گیرد و معتقدیم قیمت وام‌های بانکی که برای صادرات اختصاص می‌یابد باید پایین‌تر از وام‌های عادی بانک‌ها باشد.

افزایش تجارت با اتحادیه اوراسیا

  وی در بخش دیگری از سخنان خود به توافقنامه تجاری تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا پرداخت و گفت: در ۹ ماهه امسال میزان صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیا از نظر ارزش ۷۵ درصد و از نظر وزنی ۱۱۶ درصد بیشتر شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد: از سال آینده مذاکره تجارت آزاد با این اتحادیه آغاز می‌شود که این ظرفیت خوبی برای صادرات در اختیار کشور قرار می‌دهد.

زادبوم اضافه کرد: موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس،  از آبان ماه سال جاری اجرایی شده‌است.

تجار و بازرگانان برای کسب اطلاع بیشتر درباره این موافقت‌ نامه می‌توانند با مراجعه به وب سایت سازمان توسعه تجارت به آدرس tpo.ir  بخش "توسعه تجارت با اوراسیا" از اطلاعات مربوط به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روابط تجاری این اتحادیه با ایران و جهان و مفاد موافقت‌نامه یاد شده استفاده کنند.

این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری است که تاکنون ایران منعقد کرده‌است و شامل ۹ فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کارهای تجاری، موانع فنی فرا راه تجارت، اقدام‌های بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است.

موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل دو فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی دو طرف که تعداد اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و تعداد اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است و مطابق فهرست اعطایی اوراسیا تعرفه ۱۷۵ ردیف کالا از جمله انواع فرش دستباف و ماشینی، پسته، انواع میگو، میوه هایی مانند پرتقال و لیمو، سبزیجات، خرما، بیسکوییت و شیرینی، برخی محصولات از جمله پلیمرهای پروپیلن، ورق های پلاستیکی، محصولات بهداشتی صفر شده‌است.

کشور درگیر جنگ اقتصادی است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران فعالیت در بخش اقتصادی را حضور در میدان جنگ دانست و افزود: دشمن تلاش دارد رگ‌های اقتصادی کشور را مسدود کند که باید هوشمندانه مقابله کنیم.

زاد بوم افزود: امروز دیگر تولید نباید منحصر به تامین نیازهای داخلی باشد بلکه باید صادرات محور باشد و تولیدکنندگان با برنامه بوده و ضمن توجه به نیاز داخلی، تولید صادرات محور داشته باشند.

اقتصاد کشور دارای مشکل‌های ساختاری است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: اقتصاد کشور به دلیل وجود درآمدهای نفتی، یارانه و مسایل دیگری مشکل ساختاری دارد که تحریم‌ها هم بر آن اضافه شده ،از طرفی نمی‌توان کاری نکرد، راه برون رفت از مشکل‌ها رونق تولید است ولی تولید باید صادرات محور باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: نوسان نرخ ارز و تلاطم‌های اقتصادی وجود دارد ولی باید با هم تلاش می‌کنیم و شرایط به سمت بهبودی پیش رود.

زادبوم در پاسخ به فردی که گفت با وجود این همه مشکل در ساختار اجرایی کشور دیگر در ایران فعالیت اقتصادی نخواهد کرد گفت: وجود مشکل‌ها را قبول دارم و به خاطر کشورم و علاقه‌ای که به آن دارم در ایران می‌مانم و تلاش خود را برای کاهش مشکل‌های آن بکار می‌گیرم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.