سردار شهید غلامشاه ذاکری قشمی یادگار تراب و خیری؛ خانواده‌ای که متولی امور مسجد و حسینیه علی ابن ابیطالب (ع) در شهر قشم است، ۲۵ بهمن ۱۳۳۹ در جزیره قشم به دنیا آمد.

وی جزو معدود دانش آموزانی جزیره قشم بود که توانست تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه با موفقیت تمام به پایان برساند و بعد از آن نشان شهید را بر پیشانی خود حک کند.

سردارشهید غلامشاه ذاکری‌قشمی علاوه بر تحصیل در مدرسه و فعالیت‌های علمی و فرهنگی ورزش را وسیله‌ای برای  ایجاد دوستی بین جوانان شیعه و سنی در قشم قرار داده بود و به همین دلیل در رشته مورد علاقه خود بسکتبال فعالیت داشت و عضو تیم بسکتبال آرش قشم بود.

با اوج گیری نهضت حضرت امام خمینی (ره) وی با تشکیل گروه‌ها چند نفری از جوانان آگاه و انقلابی شیعه و سنی و برگزاری نشست‌های پنهانی مسیر روشنگری جوانان برای مبارزه با رژیم پهلوی هموار ساخت.

این گروه از جوانان و نوجوانان جزیره قشم با پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره) در شهر قشم پیام‌های هدایتگرانه را به گوش مردم قشم می‌رساندند.

با پیروزی انقلاب اسلامی سردار شهید غلامشاه ذاکری‌قشمی در راستای تقویت ورحیه امید و خودباوری در جوانان و تربیت کادر مدیریتی در این جزیره، زندگی خود را وقف یاری و خدمت به محرومان و تاسیس نهادهای‌ هم‌چون کمیته امداد امام خمینی(ره)، جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، تبلیغات سپاه در جزیره قشم ساخت و پس از مدتی  مسوولیت این نهادها را به جوانان متعهد و انقلابی واگذار کرد.

وی با پیوستن به سپاه پاسداران در قشم عوامل ضد انقلاب در جزیره قشم را شناسایی و دستگیری کرد و از این راه توانست از ایجاد تنش‌ها و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی  جلوگیری کند.

سردار شهید غلامشاه ذاکری‌قشمی سال ۶۳ به معاونت سپاه قشم درآمد و پس از آن به عنوان پنجمین فرمانده سپاه در جزیره قشم در این مسوولیت توانست تعریف واقعی سپاه را برای مردم قشم بازگو کند.

نقش شهید ذاکری در پشتیبانی از جبهه ۲ راه درپیش گرفت؛ نخست تشکیل ستاد پشتیبانی از جنگ در جزیره قشم بود که با درخواست وی توسط پدرش(حاج تراب ذاکری) و دوم جذب و آموزش و اعزام نیروهای بسیج.

رئیس ستاد گردان ۴۲۲ یا زهرا که از گردان‌ها خط شکن لشکر ثارالله بود و ابتکار ساخت اشنوگرد با توپ پینگ پنگ توسط غلامشاه مطرح شد که بعدها توسط دیگر لشکرها نیزمورد تقلید قرار گرفت از دیگر کارهای ایشان نام‌گذاری مستعار خود به عنوان مصطفی در روز عید مبعث بود که وی را در جبهه به این نام می‌شناختند.

سردارشهید غلامشاه ذاکری‌قشمی در شب عملیات خبر شهادت خود را به همرزمانش داده بود، پس از شروع عملیات و پیشروی به سمت اهداف از پیش تعیین شده گلوله‌ای دست شهید را مجروح می‌سازد اما دست خود را با چفیه‌اش می بندد و دوباره به پیشروی ادامه می دهد اما رگبار تیربارها و گلوله‌های خمپاره و آرپی جی دشمن تمامی نداشت تا اینکه یکی ازترکش‌ها سینه وی را شکافت و چهارم دی سال ۶۵ در جزیره ام‌الرصاص آسمانی شد.

مزار سردارشهید غلامشاه ذاکری‌قشمی در گلزار شهیدان شهرستان قشم قرار دارد.

سردارشهید غلامشاه ذاکری‌قشمی ۲ روز قبل از شهادتش در یکی از وصیت‌نامه‌های خود از مهر و محبت خود و همسرش نوشته و آورده است: همسرم، ای تو که برایم همسری باوفا بودی و در غم و شادی من شریک بودی؛ چه بسیار شب‌هایی که بی‌شام صبح کردی و چه صبح‌هایی که با نان خشک ناشتا می‌کردی از زحماتی که برای من و بچه‌هایم کشیدی بسیار از تو راضی و خشنود هستم؛ ان شالله زحماتی که تحمل کردی مورد رضایت خداوند متعال بوده و در نامه اعمال شما ثبت خواهد شد.

وی ادامه داده است: همسرم از اطاعت و فرمان‌برداری که نسبت به من داشتی و حرف‌هایم را گوش و به آن اهمیت می‌دادی و اجرا می‌کردی هم نسبت به خانه و محیط خانوادگی و هم نسبت به جامعه، انقلاب، اسلام و فعالیت‌هایی که در این رابطه داشتید و محیط زندگی را از این طریق عطرآگین و صمیمی و معنوی می‌ساختی.

این شهید دفاع مقدس افزوده است: در زندگی تو همیشه دوست داشتی که من از تو راضی باشم لذا مطمئن باش و اطمینان قلبی پیدا کن که من از شما راضی هستم و امیدوارم شما نیز مرا مورد عفو و بخشش قراردهی و اگر در زندگی حقی بر گردن من بود که ادا نکردم مرا ببخشید.

شهید ذاکری‌قشمی توضیح داده است: من بچه‌هایم را خیلی دوست داشته و می‌خواستم آن‌ها را با فرامین الهی و اسلامی تربیت کنم، اینک این بار گران بر دوش شماست که سپرم را حسین‌گونه و دخترم را چنان زینب و فاطمه‌گونه تربیت کنی و آن‌ها را با اسلام مانوس و برای علم و تقوای آن‌ها اهمیت قائل شوی تا برای اسلام و جامعه بشری افراد مفیدی باشند.

وی توصیه کرده است: همسرم از تو می‌خواهم راه زینب(س) را روش خود ساخته و استقامت و صبر رو الگوبودن برای زنان جامعه را بستر خود سازی.

این شهید اضافه کرده است: به فرامین امام خمینی-(ره)- در رابطه با بسیج خواهران توجه کافی داشته باشید؛ سعی کن همیشه خدا را در نظر داشته باشید و به مسائل شرعی توجه کافی داشته باشید.

شهید ذاکری‌قشمی هم‌چنین یادآور شده است قرض‌ها و امانت‌هایی که نزد مردم داشته را به پدرش یادآوری نموده تا ادا شود.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزار و ۲۵۰ شهید و  یکهزار و ۱۰ جانباز شامل( ۷۷۰ جانباز ۲۵ درصد تا ۳۹ درصد، ۱۰۹ جانباز ۴۰ درصد تا ۴۹ درصد ،۹۰ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۴۱ جانباز ۷۰ درصد) است.

از این تعداد جانبازان استان هرمزگان، ۲۱ اردیبهشت ماه امسال 'سلیمان داج' یکی دیگر از این جانبازان شیمیایی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج عوارض شیمیایی از ناحیه ریه در بیمارستان ام لیلا بندرعباس به برادران شهیدش پیوست.

با درگذشت مرحوم محمد نیرومند جانباز ۷۰ درصد نیز تعداد جانبازان استان هرمزگان هم‌اکنون به ۱۰۰۸ نفر رسیده است.

شهرستان قشم ۵۶ شهید، ۱۳۰ جانباز و ۱۴ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.