درباره مولف

محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی مینابی(هرمزگان) از جمله مورخان، شاعران و نویسندگان پرکار ایرانی است که در خطه جنوبی ایران بروز و ظهور پیدا کرد و آثار ماندگاری در زمینه ایران شناسی به ویژه خلیج فارس شناسی و جغرافیای تاریخی سواحل و جزایر خلیج فارس از خود به یادگار گذاشت.

این شخصیت فرهنگی و سیاسی ایران دوست نه تنها برای ما ایرانیان مهم و ارجمند، بلکه از آن منظر که حاصل مطالعات و تاملات و مشاهدات خود را قلمی و مدون کرده و خود را در شمار عالمان به منصه ظهور رسانده و بر غنای اطلاعات بشری افزوده، برای کل جامعه پژوهندگان و فرهنگیان جهان نیز حائز اهمیت است.

بخش هایی از کتاب

در این کتاب نوشته شده است؛شعرهای وطنی و میهن دوستانه برخی شاعران که همان مطالبات دوره مشروطه است در مشوش نامه موجود است؛

مسائل، مشکلات، وقایع و جریان‌هایی که در شهرها و محل اقامت شاعران وجود دارد و نیز بسیاری از مسائل زندگی، شغلی و حتی خانوادگی که سدیدالسلطنه با آن رو به رو بوده به صراحت در این تذکره بازتاب یافته است.

نسخه خطی مشوش نامه که برای تصحیح از آن استفاده شده و ظاهرا منحصر به فرد است و نسخه و رونوشت دیگری از آن در دست نیست، همان است که هوشنگ ستایش در سال ۱۳۵۴ به همراه دیگر آثار سدیدالسلطنه به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرده است و به شماره ۹۴۴۳ در آنجا نگهداری می شود.

همچنین در این کتاب به شعرهای شاعرانی مانند، حکیم شیرازی، حیرت قاجار، خسروی قاجار، حقی تبریزی، خلیل میانجی، شکوهی تهرانی، سهیلی خوانساری، سروش، پروانه همدانی، ایزدی کازرونی، احمد تهرانی، احمد بندرعباسی و جعفر خامنه و... پرداخته شده است.

از جمله شعرهای جناب میرزا حیدرعلی در کتاب مشوش نامه؛

مُلک کیان به خواب اگر نیست

پس چون به جنگ راه سِپَر نیست

گیتی به خویش رنگ دگر بست

ما را شگفت آنکه خبر نیست

هان زندگی است در کف تیغ

ور نیست در طریق دگر نیست

در کار خویش از چه نبینی

بر گیتی ات مگر که نظر نیست

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.