پس از اینکه اقتصادهای سوسیالیستی با استفاده از روش‌های سنتی با بحران مواجه شدند و نتوانستند مشکلات اقتصادی خود را حل کنند زمینه فکر، مکتب و شکل مشارکت جویانه مردمی از اقتصاد مبتنی بر انسان و بر پایه عدالت اجتماعی در جهان تحت عنوان اقتصاد تعاونی شکل گرفت.

تعاون رسمی در ایران سال ۱۳۰۳ شمسی شکل گرفت اما از لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت‌های رسمی، سال ۱۳۱۴ آغاز فعالیت تعاونی‌ها است.

در اصل ۴۳ قانون اساسی، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به سه بخش دولت، تعاونی و خصوصی تقسیم شده و وظیفه اصلی دولت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اقتصادی پویا و سرمایه گذاری برای تحول اقتصادی در جامعه است.

در حال حاضر در استان هرمزگان حدود سه هزار تعاونی مشغول به فعالیت هستند که بیانگر استعداد خوب استان در این حوزه است.

استاندار هرمزگان چهارشنبه شب در دیدار با جمعی از تعاونگران استان ضمن گرامیداشت هفته تعاون، بیان داشت: تعاونی ها بسترساز اشتغال آفرینی در جامعه هستند و باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

فریدون همتی تولید ثروت در جامعه را از خصوصیات مهم و برجسته تعاونی‌ها عنوان کرد و گفت: باید در راستای تقویت حوزه تعاون و حمایت از آنها بکوشیم.

وی ادامه داد: اتاق تعاون در هرمزگان بسیار فعال و در سطح کشور سرآمد است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان باید با تمام قوا از این حوزه حمایت لازم را داشته باشد.

همتی ابراز داشت: بخش تعاون دولتی نیست بلکه بخش خصوصی است که توسط خرده سرمایه گذارها تشکیل می‌شوند و تعاونی‌ها می‌توانند به تولید، رونق اقتصادی و اشتغال کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی در مقیاس بزرگ در حوزه های پرورش ماهی، میگو و کشت گلخانه ای در هرمزگان آغاز شده، گفت: انتظار داریم تعاونی‌ها نیز در این حوزه ورود جدی داشته و در اجرای این پروژه ها مشارکت کنند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: مشاغل خرد و خانگی نیز باید در قالب تعاونی ها ساماندهی شوند تا شاهد درآمدزایی بیشتر از این طریق برای فعالان در این حوزه ها باشیم.

همتی با اشاره به ضرورت آموزش تعاونی ها، گفت: تعاونی‌ها برای انجام کار اقتصادی باید تمام قوانین بخش تعاون را آموزش ببینند تا بتوانند به رونق تولید در کشور کمک کنند.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.