منصور اخلاقی پور روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انسان ها از نگاه فطری، ذاتی و غریزی به نوعی دنبال امنیت و آرامش هستند اگر شرایطی اقتضا کند که این حس امنیت از آنها گرفته شود، احساس ناامنی می کنند و به دنبال این هستند که شرایطی را برای خود فراهم کنند که امنیت شان در آینده به مخاطره نیفتد.
وی ادامه داد: این رفتارهای هیجانی و خریدهای احساسی برای خرید کالاها از فروشگاه ها و بازار مصرف مشکل اساسی مردم را برطرف نمی کند و فقط در پاره ای موارد احساس برد کردن به آنها دست می دهد.
مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان در این رابطه بیان داشت: به عنوان مثال در مساله بنزین در همین شهر بندرعباس ساعت های طولانی صف های طولانی بنزین را شاهد بودیم لذا این رفتارهای جمعی برمبنای تقلید و ترس از آینده شکل می گیرد.
اخلاقی پور ادامه داد: برخی از مردم فکر می کنند با یک باک بنزین برد کرده اند درحالی که با یک باک بنزین درشرایط تحریم فقط به خود ضرر زده ایم.
وی با اشاره به اینکه نبود ثبات در اقتصاد باعث بی ثباتی در رفتارهای مردم می شود، عنوان کرد: چون مکانیزیم اصلی این رفتارهای احساسی ناشی از احساس ناامنی است، نمی توان فقط مردم یا فقط دولت را در پدید آمدن این شرایط مقصر دانست.
این جامعه شناس گفت: مکانیزم اقتصادی دست مردم نیست زیرا در مساله گرانی ها فاکتورهای زیادی دخالت دارند که یکی از مهم ترین آنها تحریم و شرایط اقتصادی بین المللی است اما این مساله نباید به رفتارهای احساسی تبدیل شود.

**مرجع تصمیم گیری در حوزه اقتصاد مشخص باشد
اخلاقی پور در بخش دیگری از سخنان خود به مساله ضعف شفافیت در قانون اشاره کرد و افزود: ما در کشورمان قانون جامع و خوبی داریم اما این قانون خوب زمانی اثرگذار است که به درستی اجرا شود.
به گفته این پژوهشگردر هرمزگان، مرجع تصمیم گیری در حوزه اقتصاد باید یک حوزه یا نهاد یا یک بخش از یک ساختار باشد نه هرکسی در موضوع اقتصاد و بازار بخواهد اظهارنظر و دخالت کند.
وی یکی از مزیت های بسیار مهم اجرایی شدن قانون در حوزه اقتصاد وسیاست را باعث وحدت رویه و انسجام اجتماعی دانست و اظهار کرد: در این حالت است که مردم در شرایط سخت نیز دچار رفتارهای هیجانی برای خرید کالایی خوراکی و غیرخوراکی خود نخواهند شد.

**آسیب های تکرار شایعه
اخلاقی پور با اشارره به تلاطم های بازار بحث سکه و ارز درسال گذشته گفت: این رفتارها نشان دهنده این است که چون یک مرجع تصمیم گیرنده نهایی وجود ندارد که مردم به تمسک از آن بتوانند اطمینان خاطر پیدا کنند.
وی در خصوص آسیب های تکرار شایعه نیز بیان داشت: دریافت اخبار گران شدن قیمت کالاها از مرجع های متعدد و غیررسمی باعث می شود که مردم با تجربه تکرار شایعه هایی از این دست که ؛'هرچه مسوولان می گویند بعد از مدتی خلاف آن ثبات شده' باور می کنند.
استاد علوم ارتباطات اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود اعتماد، مشارکت و انسجام اجتماعی را سه شاخصه عمده سرمایه اجتماعی نام برد و ادامه داد: 'اعتماد اصلی ترین شاخصه سرمایه اجتماعی است و اگر اعتماد باشد مشارکت اجتماعی به وجود می آید.
اخلاقی پور افزود: مشارکت اجتماعی انسجام اجتماعی را به دنیال دارد و اگر این سه فاکتور به خبوی رعایت شود، مردم دنبال شایعات نمی روند وبرای خرید گوشت و رب گوجه احساسی برخورد نمی کنند.

** کاهش انسجام اجتماعی آسیب خریدهای هیجانی است
وی یاد آور شد: از سوی دیگر اگر این سه فاکتور سرمایه اجتماعی در جامعه به وجود بیاید مردم درد جامعه را درد خود می دانند و برای رفع مشکلات باهم متحد می شوند اما وقتی این سه فاکتور در جامعه ضعیف شود شاهد بروز رفتارهای اجتماعی احساسی در جامعه هستیم.
این پژوهشگر در خصوص پیامدهای اجتماعی خریدهای هیجانی نیز گفت: این رفتارها جدا از کاهش سرمایه های اجتماعی و انسجام اجتماعی پیامدهای شخصی در دو حوزه جسمی (افزایش بیماری های جسمی) و روانی را به دنبال دارد.
اخلاقی پور از دیگر آسیب های خریدهای هیجانی به خودکنترلی پایین اشاره کرد که باعث افزایش تنش در مناسبات اجتماعی می شود.
وی ابراز داشت: تمام مطالعات روان شناسی و اجتماعی نشان می دهد در چنین شرایطی آسیب های اجتماعی مثل خشونت فردی وجمعی مثل درگیری های لفظی به وجود می آید.
در پایان اظهار داشت: عموم شهروندان باید متوجه باشند که خریدهای هیجانی و هجوم به بازار برای تهیه اقلام و کالا بیش از میزان مصرف خود، زمینه ساز نابسامانی های اقتصادی و ضررهای همگانی است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.