به گزارش ایرنا، هر سه نفر این شهیدان در روز 10 اردیبهشت سال 1361 در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد و همچنین همزمان با روز ملی خلیج فارس آسمانی شدند.

**شهید اسدالله جعفری
شهید اسدالله جعفری در سال 42 در بخش فین در 85 کیلومتری شمال بندرعباس به دنیا آمد.
وی 6 ساله بود که به دبستان رفت و تا کلاس چهارم در فین درس خواند و پس از آن به بندرعباس آمد و تا سوم راهنمایی ادامه تحصیل داد.
شهید جعفری برای کمک به بهبود وضعیت معیشتی خانواده، تابستان ها و همزمان با تعطیلی مدرسه ها به کار مکانیکی مشغول می شد.
وی با شروع تظاهرات و راهپیمایی ها برضد رژیم شاهنشاهی به پخش اعلامیه های حضرت امام با شروع دیگران برای شرکت در راهپیمایی و تظاهرات می پرداخت.
این پاسدار شهید پس از پیروزی انقلاب در بسیج ثبت نام کرد و دوره آموزش نظامی را گذارند.
در روابط عمومی سپاه همراه با سایر دوستانش به کار تبلیغاتی می پرداخت و پس از مدت کوتاهی به «اردوی طرح هجرت» اردوهایی که توسط سپاه در دوره های 30 تا 45 روزه در اصفهان برگزار می شد.
وی که از ابتدای انقلاب در کمک رسانی به محرومان با همکاری کمیته امداد تلاش زیادی داشت، در توزیع کالاهای اساسی به روستایی ها به همراه شهیدان «احمد مجرد» از شهیدان انقلاب و «منصور علیاس» فعالیت می کرد.
شهید اسدالله پس از بازگشت از اصفهان، فعالیت های خود را ادامه داد و با سایر دوستانش به پاک سازی شعارهای ضدانقلاب از روی دیوارها می پرداخت و شعارهای انقلابی می نوشت و از مظلومان حمایت می کرد.
جنگ که آغاز شد جزو نخستین افرادی بود که به جبهه رفت و 2 ماه در خط مقدم ماند. اوایل سال 1360 با شناختی که از سپاه پاسداران پیدا کرده بود به عضویت این نهاد انقلابی درآمد و عاشقانه مشغول خدمت شد.
اما تنها خدمت در سپاه برایش کافی نبود و حضور در جبهه را مقدم می دانست، بنابراین برای دومین بار به جبهه رفت، در عملیات آزادسازی شهر بستان شرکت کرد و از ناحیه دست مجروح شد.
شهید جعفری در پاسخ مادر به ازدواج نکردنش، اسلحه را از ماشین درآورد و رو به مادر گفت: «سلاحی که در دست من می بینی عروس من است و سنگر امام حسین(ع) حجله ام».
وی برای سومین بار که عازم جبهه شد درعملیات بیت المقدس شرکت کرد و روز دهم اردیبهشت سال 1361 براثر اصابت گلوله در خرمشهر به یاران شهیدش پیوست.

**شهید گنجعلی دارا
شهید گنجعلی دارا در چهاردهم شهریور 1346، در شهرستان بندرعباس به دنیا آمد، یادگار علی و فاطمه تا دوم راهنمایی درس خواند و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت.
دهم اردیبهشت سال 1361 در سید جابر به شهادت رسید، پیکرش مدت ها در منطقه برجا ماند و پس از تفحص، وی در گلزار شهدای زادگاهش به خاک سپردند.
در بخشی از وصیت نامه شهید گنجعلی دارا آمده است: ای امت عزیز ایران، هوشیار باشید و همیشه در صحنه حضور داشته باشید. این را بدانید که تنها رمز پیروزی مسلمانان اتحاد، همبستگی و ایمان است.
برادرش نیز شهید اسحق دارا متولد 1345 روستای گیشان از توابع بندرعباس است که در کنار شهید رییسی 29 فروردین ماه 67 آبهای نیلگون خلیج فارس در مقابل آمریکایی ها ایستادگی کرد و پیکرش در خلیج فارس ماند.
وی در عملیات والفجر 4 در دوران دفاع مقدس نیز به درجه جانبازی رسیده بود.

**شهید غلام عباس داشته
شهید غلام عباس داشته یکم فروردین سال 42 در شهرستان میناب در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد، به دلیل شغل نظامی پدرش، دوران کودکی خود را در روستاها و شهرهای اطراف استان سپری کرد.
وی، اوقات فراغت خود را صرف رفتن به مکتب خانه و آموزش قرآن می کرد؛ همین انس با قرآن و عشق به اهل بیت (ع) از او نوجوان آرامی ساخته بود.
نوجوانی شهید داشته با انتقال پدرش به آبادان مصادف شد و در همین روزها با وجود سن اندک به فکر کارکردن برای کمک به امرار زندگی خانواده نیز بود.
وی مقطع راهنمایی را می گذراند که مبارزات انقلابی مردم ضد رژیم شاه به اوج خودش رسید و از همان زمان فعالیت های سیاسی اش را آغاز کرد.
این شهید دوران دفاع مقدس مرداد ماه سال 57 به همراه خانواده راهی بندرعباس شد و تا زمان شهادت در این شهر زندگی کرد.
شهید داشته به همراه دوستان نوجوان خود فعالیت های سیاسی اش را ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب عضو بسیج محله «الشهدا» شد.
وی سال 60 پس از ترور «شهید احمد مجرد» به دست منافقان راهی جبهه شد و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی به خط مقدم جبهه رفت.
این شهید سرافراز فروردین ماه 61 به شوش اعزام شد و در عملیات «فتح المبین» شرکت کرد.
او مدت کوتاهی پس از پایان این عملیات راهی «خرمشهر» شد و در مرحله اول عملیات «بیت المقدس» نیز شرکت کرد.
شهید غلام عباس داشته سرانجام 10 اردیبهشت سال 61 براثر اصابت ترکش به گلوله شهید شد و پیکر مطهرش در منطقه ماند و مفقود الجسد و جاوید الاثر است.
به گزارش ایرنا، عملیات بیت المقدس 10 اردیبهشت سال 61 به مدت 25 روز در منطقه عمومی رودخانه کرخه و غرب رود کارون با رمز یا علی بن ابیطالب اجراشد.
این عملیات گسترده و فتح خرمشهر به منزله بزرگترین پیروزی نظامی سیاسی جمهوری اسلامی بود.
در این عملیات گسترده ارگان های عمل کننده سپاه و ارتش حضور داشتند و عملیات با اهدافی چون آزاد سازی خرمشهر و خارج ساختن شهر های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگین دشمن – طی چهار مرحله اجراشد و تلفات دشمن بیش از 35 هزار کشته و زخمی و اسیر گزارش شده است.
9887/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.