به گزارش ایرنا، فریدون همتی جمعه شب با اشاره به بازدید انجام شده از این سدها ، اظهار داشت: از این میزان آب حدود 100 میلیون مترمکعب در سد استقلال و 60 میلیون مترمکعب در سدهای شمیل و نیان ذخیره شده است.
وی بیان داشت: استفاده از آب ذخیره شده در سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان برای تغذیه دشت های پایین دست، چاه ها و همچنین تامین آب مورد نیاز کشاورزان این مناطق از اولویت ها و رویکردهای مهم در استان است.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تولید و اشتغال بخش کشاورزی باید شرایط پایداری را برای فعالیت کشاورزان در استان فراهم کنیم و در این راستا از آب سدها برای رفع دغدغه آنان استفاده خواهد شد.
همتی ابراز داشت: در همین راستا رویکرد ما راه‌ اندازی کامل آب شیرین کن ها و استفاده از آنها جهت تامین آب شرب شهرستان های بندرعباس و بندرخمیر است.
وی بیان داشت: در این راستا به طور تدریجی از میزان مصرف آب سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان برای تامین آب شرب بندرعباس و بندرخمیر کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: پیگیری های جدی جهت تسریع در تکمیل آب شیرین کن ها و تامین تجهیزات آن ها در حال انجام است و امیدواریم به ‌سرعت بتوانیم آب شرب بندر عباس و بندرخمیر را به طور کامل از طریق آب شیرین کن ها تأمین کنیم.
استاندار هرمزگان تاکید کرد: با این وجود خطوط آبرسانی از سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان به بندرعباس و بندرخمیر در راستای پدافند غیرعامل و استفاده از آن برای شرایط خاص جهت تامین آب شرب با کیفیت و مناسب باید ترمیم و به خوبی نگهداری شوند.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پر رنگ شدن این بحران، از هشت سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آب شیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آب شیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.