به گزارش ایرنا، نبود راه مخصوص و آسانسور مناسب برای ورود به ساختمان های اداری و پاساژها، مجهز نبودن تقاطع ها و چهارراه ها به علایم هشدار دهنده برای معلولان، نبود امکانات اجتماعی در محیط های شهری از جمله توالت فرنگی و سرویس های بهداشتی مناسب سد راه معلولان در اماکن عمومی است.
یکنواخت نبودن بین پیاده روها و خیابان، وجود پله در پیاده روها، لغزندگی و یاخاکی بودن کف خیابان ها و جاده ها، پارک خودروها و بستن راه عبور و مرور، وجود مصالح ساختمانی و بنایی در پیاده روها، نبود تجهیزات لازم برای سوار شدن به ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر موانع معلولان درفضای شهری به حساب می آید.
شرایط ورود به اماکن عمومی و ساختمان های اداری به علت نامناسب بودن آن علاوه بر معلولان و جانبازان برای افراد کم‌ توان جسمی مانند سالمندان و حتی زنان باردار هم مهیا نبوده و این قشر را با مسائل و مشکلاتی همراه کرده است.

**تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال 1383
قانون جامع حمایت از معلولان از سال 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پیشنهاد بحث مناسب سازی اماکن عمومی، محیط های شهری وهمچنین معابر برای افراد ناتوان و معلول از سوی وزارت مسکن و شهرسازی از سال 86 و اجرای آن از سال 87 مورد تاکید قرار گرفت.
«مناسب سازی محیط شهری در واقع به معنای اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم ازاماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری وساختمان های عمومی حرکت کنند واز تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی و رعایت شان و منزلت انسانی بهره مند شوند.»
اکنون با گذشت حدود 14 سال از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان که مجموعه ها و دستگاه های مختلفی مکلف و ملزم به اجرای آن شدند، هنوز شرایط برای ورود این افراد به اماکن عمومی و شهری اجرایی نشده و ورود این قشر را با مسایل و مشکلاتی همراه کرده است.
بیشتر مجوزهایی هم که در دهه های گذشته و حتی امروز برای ساخت و ساز ساختمان ها و بناها داده شده، در آن مناسب سازی برای قشر معلول، سالمند و ناتوان نشده که این افراد مجبورند برای مراجعه به این اماکن با کمک دیگران جا به جا شوند و یا از رفتن منصرف شوند.
مناسب ‌سازی اماکن عمومی برای معلولان و ناتوانان جسمی که به علت بیماری، حادثه و یا رسیدن به دوران سالمندی آن را تجربه می کنند، از موضوع های مهمی است که می‌ تواند شرایط حضور افراد معلول در جامعه را ایجاد کند تا زمینه بروز استعدادها و توانمندی ‌های این قشر در عرصه‌ های مختلف مهیا شود.
با وجود همه محدودیت هایی که در معابرعمومی برای معلولان وجود دارد اما این عده از افراد همواره با تلاش های زیاد خود در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره جزو افراد موفق و پیشرو هستند.

**20 میلیون ایرانی مشمول طرح مناسب سازی محیط هستند
قائم مقام رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشوردراین زمینه گفت: 20 میلیون نفر در ایران مشمول خاص طرح مناسب سازی محیط های شهری و اماکن عمومی هستند.
سید حسین خادم حسینی در بازدیدی که امسال از وضعیت مناسب سازی محیط و اماکن شهری در سطح استان هرمزگان داشتند، افزود: این افراد شامل معلولان، جانبازان، سالمندان، زنان باردار و سایر افراد ناتوان جامعه است.
وی بیان داشت: موضوع مناسب‌ سازی محیط شهری و اماکن عمومی مربوط به شخص خاصی نیست بلکه همه مردم ایران باید به نحوی از مزایای این طرح بهره‌ مند ‌شوند.
قائم مقام رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اظهارکرد: روند مناسب سازی محیط های عمومی در شهرهای کشور محسوس نیست اما کارهای خوبی صورت گرفته که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری در جریان بوده به نحوی که برای افراد معلول و کم توان جامعه مشهود باشد.
خادم حسینی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ مناسب سازی برنامه های مهمی در کشور و استان ها انجام شده که نیاز به هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی است.
وی در جایی دیگری بیان کرده است که آیین نامه مناسب سازی شهری برای معلولان اصلاح می شود و در آینده ای نزدیک برای اجرا به استان ها ابلاغ می شود.
این مسوول یاد آورشد: در این آیین نامه که به امضای معاون اول رییس جمهوری به تمامی استان ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد به اختصاص ردیف بودجه اختصاصی در بودجه سال 1398برای دستگاه های اجرایی با موضوع مناسب سازی تاکید شده است.
خادم حسینی ادامه داد: در این آیین نامه پروژه عمرانی شهری و روستایی بدون رعایت الزامات این قانون اجرایی نمی شود.
وی گفت: بدنبال این هستیم که خیلی سریع تر، مناسب سازی در محیط های عمومی و شهری در استان ها با مشارکت دستگاه های دولتی اجرایی شود.
این مسوول خاطرنشان کرد: موضوع مناسب سازی محیط دومین سال است که در شاخص های ارزیابی دستگاه های دولتی در کشور قرار گرفته و توسط کارشناسان دبیرخانه ستاد مورد رصد قرار می گیرد.
وی گفت: امسال بنا به درخواست رییس سازمان بهزیستی کشور، بازدید میدانی در جهت سرعت بخشی به امر مناسب سازی محیط در داخل شهرها در دستور کار قرار گرفته تا صحت عملکرد استان ها را مورد پایش و امتیاز دهی قرار دهیم.
خادم حسینی خاطرنشان کرد: همه محیط های شهری از جمله معابر و اماکن عمومی که شامل محیط های تجاری، اداری، درمانی، مغازه ها و غیره باید به نحوی طراحی شده باشند که یک فرد صرف نظر از میزان توانمند های جسمی خود، به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
این مسوول تصریح کرد: نباید محیط زندگی مان به گونه ای باشد که فرد چه به صورت دائم و چه موقتی، دچار محدودیت جسمی حرکتی به آن دسترسی نداشته باشد و خانه نشین شوند.
خادم حسینی تصریح کرد: در این زمینه مشکلات زیادی داریم و باید به سمت اصلاح آن قدم برداریم.

** سالانه 100 هزار نفر در اثر تصادف در کشور دچار معلولیت می شوند
معاون مشارکت های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: سالانه حدود 100 هزار نفر در کشور در اثر تصادف های جاده ای دچار آسیب معلولیت می شوند.
محمد علی کوزه گر پیش از این در آیین بهره برداری از مرکز نگهداری معلولان ذهنی حرکتی «حبیب بن مظاهر» بندرعباس افزود: 20 هزار نفر نیز در اثر تصادف های جاده ای کشته می شوند که متاسفانه میزان معلولیت های پایدار ناشی از سانحه رانندگی پنج برابر بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از این حوادث است و مسوولان باید چاره اندیشی کنند.
وی بیان داشت: افراد زیادی نیز سالانه به صورت مادرزادی، مسائل ژنتیک و دیگر حوادث دچار معلولیت می شوند که توانستیم با برنامه های غربالگری و ژنتیک قبل از ازدواج این مشکل را تا حدی برطرف کنیم.
قائم مقام مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی با اشاره به آسیب های اجتماعی و تصادف های جاده ای اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید توجه ویژه ای به این گونه آسیب ها داشته باشند و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این آسیب ها را شناسایی کنند.
کوزه گر با اشاره به اینکه مسوولیت های اجتماعی مهم ترین هدف در سازمان بهزیستی است، گفت: یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با این آسیب ها، مسوولیت پذیربودن نهادها و سازمان ها است.
وی خاطر نشان کرد: بیشترین دغدغه سازمان بهزیستی جلب مشارکت های مردمی است که این سازمان سامانه جذب خیران و داوطلبان را راه اندازی کرده و تاکنون تعداد زیادی خیز و داوطلب که بیشتر پزشکان هستند در این سامانه نام نویسی کردند.

**شهر بندرعباس برای رفت و آمد معلولان مناسب نیست
معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان نیز گفت: زیرساخت های شهری بندرعباس نه تنها برای رفت و آمد آسان و بی خطر معلولان بلکه برای شهروندان عادی نیز مناسب نیست.
ابراهیم رستم گورانی در گفت و گو با ایرنا افزود: همه اقشار جامعه باید بتوانند در شهرها آزادانه و بدون خطر در محیط های پیرامون خود از جمله ساختمان ها و همچنین اماکن عمومی و معابر شهری به راحتی تردد کنند.
وی بیان داشت: اما آنچه در اماکن عمومی و معابر شهری شاهد آن هستیم چیزی دیگری است و این در حالیست که 10 تا 15 درصد جمعیت را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می دهند.
این مسوول ادامه داد: ساخت و سازهای شهری، محصور کردن پیاده روها توسط کسبه، زیرسازی نامناسب پیاده روها، نبود اصلاح هندسی در معابر و همچنین نصب نشدن تابلوها از مشکلاتی است که در بندرعباس با آن مواجه هستیم.
رستم گورانی تاکید کرد: این وضعیت در شهر بندرعباس نیازمند توجه جدی است و با توجه به اینکه این شهر به عنوان مرکز استان و با جاذبه های اقتصادی و تجاری و همچنین گردشگری است، توجه به مناسب سازی معابر باید به صورت جدی و به عنوان یک اولویت اصلی، در دستورکار قرار گیرد.
وی یاد آورشد: ایجاد فضای مناسب نیازمند عزم همه جانبه است و مهم تر از آن، مستلزم تغییر دیدگاه مدیران شهری نسبت به معلولان است.
معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان شد: اگر دیدگاه سازندگان در هر پروژه ای به گونه ای باشد که محیط برای استفاده تمام مردم مناسب باشد، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.
وی متذکر شد: متاسفانه در پروژه ها و همچنین ارائه خدمات، به همه اقشار جامعه توجه نمی شود که امیدواریم با ارائه طرح های مناسب، شهر بندرعباس بتواند این مشکل را حل کرده و شهری مناسب برای همه باشد.
به گفته رستم گورانی، در همه برنامه هایی که با حضور معلولان و یا برای آن ها گرفته می شود، صحبت از توجه به این قشر است، در صورتی که شهر باید مکانی برای سکونت، آرامش و رفاه تمامی شهروندان باشد.
وی تصری کرد: ایجاد هرگونه تبعیض به هر نحو و با هر دلیل، حقوق شهروندی را نقض کرده و تردیدی نیست از آن می توان بعنوان یکی از شاخص های توسعه نیافتگی شهری نام برد.

**علت اجرایی نشدن قانون معلولان، نبود شناخت مدیران از موضوع معلولیت است
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان نیز گفت: در نگاه مدیران استان هرمزگان نیز به نظر می رسد نبود شناخت لازم از موضوع ناتوانی و معلولیت باعث شده است تا نسبت به اجرایی شدن قانون های مربوط به معلولان اهتمام جدی صورت نگیرد.
فرشید مُعَنایی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: استان هرمزگان دارای 484 نفر ضایعه نخاعی است که از این تعداد 235 نفر در شهرستان بندرعباس و مابقی در سایر شهرستان ها زندگی می کنند.
وی بیان داشت: مسکن، اشتغال، آموزش و مناسب سازی محیط شهری از مهم ترین مسایل و مشکلات این قشر است.
مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان ابراز داشت: دستگاه‌های اجرایی استان در جذب 3 درصدی معلولان کم توجهی نکنند و تا زمانی که قانون حمایت از معلولان تنظیم و اجرا نشود نمی توان به حوزه اشتغال این قشر از جامعه امیدوار بود.
وی افزود: نیاز به اشتغال و خودکفایی معلولان کار ساده ای نیست، بنابراین تامین بحث های روحی و روانی و معیشت آن ها هزینه بر است، این درحالی است که در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی، نیاز به حمایت از سوی مسوولان داریم.
این مسوول ادامه داد: مساله اشتغال معلولان تنها برعهده بهزیستی نیست و باید همه سازمان ها و ارگان های مرتبط در کنار آن قرار بگیرند و دولت نیز باید بخش خصوصی را برای اشتغال معلولان پای کار آورد.
مُعَنایی اظهارامیدواری کرد که با درک دقیق از شرایط و نیازها، اصلاح امور به صورتی انجام شود که کمترین آسیب را به حوزه معلولان و دیگر خدمت گیرندگان آن شاهد باشیم.

**حمایت از 32 هزار معلول هرمزگان در اولویت اجرایی مدیریت استان است
استاندار هرمزگان نیز گفت: جامعه معلولان این استان که شمار آنها به 32 هزار نفر می رسد، همچون سایر نقاط کشور توانسته اند توانایی های خود را در حوزه های مختلف نشان دهند که حمایت از این قشر، از اولویت های مهم مدیریت عالی و اجرایی استان است.
فریدون همتی افزود: مجموعه مدیریت عالی هرمزگان تلاش می کنند که خواسته های به حق معلولان این استان را جامه عمل بپوشانند و شرایط بهتر و مناسب تری را برای زندگی این قشر فراهم کنند.
وی بیان داشت: مناسب سازی محیط شهری، استخدام در اداره ها و دستگاه های اجرایی، اجرای طرح های کارآفرینی و اختصاص بسته های حمایتی ویژه در حوزه نیازهای درمانی و پزشکی از حقوق قانونی جامعه معلولان است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا شرایط بهتری برای زندگی آن ها در جامعه فراهم شود.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: معلولان از توانایی های متعددی برخوردار هستند و همواره توانسته اند آن را در عرصه های مختلف به منصه ظهور برسانند و به همگان نشان دهند که با قدرت اراده می توان هر نوع محدودیتی را از بین برداشت.
وی اخیرا در نشست هم اندیشی با نمایندگان تشکل های افراد دارای معلول استان افزود: مناسب سازی محیط و اماکن شهری، تامین مسکن، اشتغال، توانبخشی، ورزش و آموزش از جمله مشکلات و نیازهای افراد معلول است که باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد.
همتی با قدردانی از کمک های خیران به افراد دارای معلول در هرمزگان بیان داشت: باید تلاش کنیم که خیران بیشتری جهت فعالیت و کمک به این حوزه جذب شوند.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول نیز با کمک بنیاد مستضعفان، بسته های غذایی برای تامین تغذیه بین زنان باردار در مناطق محروم هرمزگان توزیع شد.

** مناسب سازی شهری یک الزام قانونی و فرهنگی است
فرماندار رودان نیز اخیر در نشستی که با جمعی از ورزشکاران معلول این شهرستان داشت، گفت: مناسب سازی فضاها و معابر عمومی شهری یک الزام قانونی و فرهنگی است که می طلبد با همکاری دستگاه های متولی امکانات و خدمات عمومی شهر برای تردد و دسترسی آسان این قشر صورت گیرد.
مصطفی غلامپور اظهار داشت: ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان بخشی از افراد جامعه هستند که مانند سایر اقشار، نیازمند دسترسی به امکانات و استفاده از خدمات عمومی هستند.
وی خاطرنشان کرد: کمترین خواسته معلولان استفاده از فضاها، امکانات و خدمات عمومی و امید به زندگی است که هیچ مسوولی نباید با ندانم کاری و بی تدبیری، این حق بدیهی را از آن ها بگیرد.
فرماندار رودان ادامه داد: مناسب سازی تنها برای معلولان و جانبازان نیست بلکه سالمندان نیز از مزایای آن بهره مند می شوند و تحقق این مهم، نیازمند تلاش و همکاری همه جانبه دستگاه ها و عموم مردم است.
وی در ادامه با اشاره به استعداد و توانمندی معلولان، بر ایجاد و تقویت بستر و زمینه های لازم جهت مشارکت فعال معلولان در فعالیت های مختلف در این شهرستان تاکید کرد.
غلامپور یادآورشد: بسیاری از افتخارات و موفقیت های ایران اسلامی در عرصه های بین المللی توسط معلولان و جانبازان رقم خورده است.
این مسوول ادامه داد: معلولان توانمند الگوی افرادی هستند که با وجود سلامت جسمی و سرمایه نتوانسته اند شایستگی ها و توانمندهای خود را به اثبات برسانند.

** مناسب سازی محیط بندرشهید حقانی برای معلولان و جانبازان
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: تمام ورودی‌ های‌ اسکله‌ های مسافری و سکوهای انتظار در بندر شهید حقانی با ایجاد رمپ برای استفاده برای معلولان، جانبازان و سالمندان مناسب سازی شد.
حمید رضا محمد حسینی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز 98، مزیت ایجاد این پیاده ‌رو‌ها و رمپ‌ ها را فراهم کردن بسترهای لازم برای حمل و نقل و انتقال کالسکه کودکان، چرخ ‌های دستی خرید، افراد روی صندلی چرخدار و سایر مسافران ناتوان و هدایت افراد به مکان های خاص عنوان کرد.
وی بیان داشت: همسطح سازی ورودی و خروجی ساختمان پایانه با ایجاد پیاده رو، رمپ و سرویس‌ های بهداشتی مختص افراد ناتوان از جمله فعالیت‌ هایی بوده که در بندر شهید حقانی عملیاتی شده است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: این موضوع در راستای رعایت حقوق شهروندی افراد مورد توجه قرار گرفته تا افراد عادی بتوانند از امکانات این محیط ها استفاده کنند.
محمد حسینی همچنین ایجاد کانتر فروش بلیط الکترونیک سفرهای دریایی ویژه معلولان در بندر شهید حقانی را از خدمات ارایه شده به این قشر عنوان کرد.
وی افزود: همچنین دستورالعمل جدیدی برای شناورهای تندرو تهیه شده که براساس آن شناورها باید نسبت به اختصاص یک صندلی ویژه معلولان اقدام کنند و یا یک مکان مناسب برای جانمایی صندلی آن ها در نظر بگیرند.
محمدحسینی با اشاره به این که مسوولیت راهبری بندرهای مسافری بندرعباس تحت مدیریت اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر است، گفت: هم اکنون 40 فروند شناور با ظرفیت چهار هزار صندلی، ترابری مسافران دریایی بین بندرهای شهید حقانی بندرعباس، شهید ذاکری قشم، بندرگاه جزیره هرمز و لارک را بر عهده دارند.

** آحاد جامعه باید بدون خطر در محیط پیرامون خود تردد کنند
مدیرکل بهزیستی هرمزگان نیز اظهار داشت: همه آحاد جامعه از جمله افراد معلول و ناتوان باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ ها، اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از تمامی حقوق اجتماعی خود برخوردار شوند.
غلامحسین رنجبر افزود: برای تحقق این مهم همراهی تمامی دستگاه ها و متولیان امر ضروری است.
وی بیان داشت: لازم است برای توجیه مدیران در خصوص الزام و اهمیت اجرای مناسب سازی در نشست های شورای اداری استان هرمزگان در خصوص حل مشکلات اعتباری دستگاه ها تمهیدات لازم صورت گیرد.
مدیرکل بهزیستی هرمزگان همچنین اظهار داشت: معلولان استان همچنین با کمبود لوازم توانبخشی، مشکلات تامین نیازهای ضروری و لوازم بهداشتی و توانبخشی مواجه هستند که با توجه به گستردگی ماموریت های بهزیستی، میزان اعتبارات جوابگوی خدمت رسانی به جامعه هدف نیست.
رنجبر اظهارداشت: با افزایش اعتبارات بهزیستی، بخش زیادی از مسائل و مشکلات رفع خواهد شد و امکان خدمت رسانی شایسته به جامعه هدف نیز فراهم می شود.

**مناسب سازی محیط یک نیاز ضروری برای معلولان
مناسب سازی فضاهای اداری، ورودی اداره ها، خیابان ها، مکان های عمومی و خصوصی ومعابر شهری برای تردد آسان معلولان و سایر افراد ناتوان یک نیاز ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
درست است که فعالیت معلولان و افراد تانون به علت نقص و ناتوانی جسمی در زندگی کاهش می یابد اما این افراد که قشری از جامعه را تشکیل می دهند نباید به علت ناتوانی در جسم خانه نشین شوند بلکه باید با مناسب سازی محیط زندگی و فراهم کردن امکانات و شرایط تا حد زیادی به مشارکت بیشتر این قشر در عرصه‏ های اجتماعی کمک کرد.
نگاه عدالت محور نظام بر گسترش امکانات برای همه مردم جامعه است و باید با مناسب سازی معابر و مکان های عمومی فرصت های برابر و مساوی را برای همه افراد ایجاد کرد چرا که رعایت نکردن قوانین مناسب سازی در سطح شهر مسایل و مشکلات زیادی را برای افراد معلول، جانباز، سالمند، افراد کم توان و زنان باردار ایجاد می کند.
مناسب سازی محیط شهری و فضاهای عمومی با رعایت اصول مهندسی و فنی در واقع به رسمیت شناختن حقوق معلولان است و نقش مهمی در آسایش، توانمند سازی و بهره گیری از تمام امکانات و تردد آسان این قشر دارد.
هم اکنون 29هزار و 744 نفر در استان هرمزگان معلول هستند که 62 درصد از جامعه هدف بهزیستی را شامل می شوند.
گزارش از: رقیه غلامی زاده
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.