امید ذاکری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشارکت خیران در فعالیت های آبخیزداری هرمزگان، افزود: از مجموع طرح های افتتاح شده، 9 سازه با اعتبار 110 میلیارد ریال توسط خیران اجرا شده است.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از 475 سازه آبخیزداری در این سفر، حدود 66 میلیون مترمکعب روان آب حاصل از بارندگی در هرمزگان کنترل خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان میزان سرمایه گذاری انجام شده در این سازه ها را 520 میلیارد ریال اعلام کرد.
ذاکری با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه آبخیزداری هرمزگان در سالجاری ، گفت: همزمان با دهه فجر امسال نیز 27 طرح آبخیزداری با هزینه بیش از 120 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در استان به بهره برداری رسید.
وی کنترل روان آبها ، تامین آب روستایی، تامین آب کشاورزی، تغذیه سفره های آب زیر زمینی، بهتر شدن آبدهی چاه ها از نظر حجم و کیفیت آن و آبزی پروری در مخازن سازه ها را از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری در هرمزگان عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: این استان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص دارای منابع آبی محدود می باشد که بر این اساس اجرای گسترده طرح های آبخیزداری در هرمزگان لازم و ضروری است.
در مجموع استان هرمزگان دارای هفت هزار و 700 سازه آبخیزداری با ظرفیت آبگیری بیش از 400 میلیون متر مکعب در سال است.
از مساحت هفت میلیون و 200 هزار هکتاری استان هرمزگان، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
فعالیت رسمی آبخیزداری درهرمزگان ازدهه 50 به خصوص بعد از انقلاب اسلامی، با استقرار کمپ آبخیزداری درحوزه آبخیز سد استقلال میناب آغاز و پس از آن در همه نقاط استان توسعه یافت.
گسترش فعالیت های آبخیزداری از غربی ترین مناطق استان در بخش کوشکنار پارسیان تا شرقی ترین مناطق در روستاهای جاسک و بشاگرد و همچنین در سواحل و جزایر چشمگیر می باشد.
به طور کلی با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و احیاء منابع طبیعی، امروزه شاهد مشارکت کم نظیر مردم هرمزگان در راستای فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری هستیم.
لازم به ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و تعدادی از وزیران و اعضای کابینه دولت دوازدهم در روزهای 28 و 29 بهمن امسال میهمان مردم استان هرمزگان بودند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.