صنعتی که پیش از انقلاب بطورکامل وابسته به بیگانگان بود و به دست مهندسان و نیروهای خارجی برنامه ریزی و اداره می شد، امروز با تکیه بر توان مهندسان متعهد و متخصص داخلی به مرحله خود کفایی یعنی قطع وابستگی به خارج از کشور رسیده و برگ زرین دیگری به صفحات دفتر انقلاب افزوده است.
حرکت شتابان قطار صنعت آب و برق بر روی ریل توسعه چنان پرسرعت است که برنامه ریزان این بخش صادرات آن را با توجه به ارزآوری بالایش، در دستور کار دارند.
براساس نظر کارشناسان حوزه انرژی تولید برق شبکه ای یکی از شاخصه های رونق تولید و توسعه کشور است که در ابتدای انقلاب پیک بار شبکه 3 هزار و 480 مگاوات بود که امروز این میزان از مرز 57 هزار مگاوات عبور کرده و 16 برابر شده است.
تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق در ابتدای انقلاب چهار هزار روستا بود در حالی که اکنون با رشد 13 برابری این تعداد به 57 هزار روستا افزایش یافته است.
به برکت انقلاب اسلامی صددرصد جمعیت شهری و 75 درصد جمیعت روستایی از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار شده اند .
این شکوه و بالندگی در عرصه صنعت آب و برق نشان از آن دارد که تلاش های دشمنان در طول عمر 40 ساله انقلاب اسلامی و تحریم های اسکتبار در این بخش کاملا بی تاثیر بوده و به برکت انقلاب اسلامی و توسعه ایجاد شده ، این صنعت با اقتدار تمام در کشور فعال است.

**صنعت آب و برق ایران کاملا بومی شده است
وزیر نیرو آبان ماه امسال در مراسم افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان اعلام کرد: امروز با تلاش های صورت گرفته صنعت آب و برق کشور کاملا بومی و وابستگی آن به خارج از کشور به حداقل رسیده است.
رضا اردکانیان بیان داشت: تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا در صنعت آب و برق کشور بی اثر بوده است و این صنعت همچنان به عنوان پیشران توسعه اقتصاد کشور پیشتاز خواهد بود.
وزیر نیرو در سفر اخیر خود به شهر سبزوار نیز اعلام کرد: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت نخست تولید برق در کشورهای منطقه تبدیل شده و با تمام کشور‌های همسایه خط ارتباطی و تبادل انرژی دارد.
وی تصریح کرد: دانش متخصصان و سطح فناوری جمهوری اسلامی در حوزه انرژی و برق زبانزد و فراتر از سطح کشور است.

** تولید انرژی برق در کشور 2.30 رشد داشته است
براساس جدیدترین امارهای اعلام شده از سوی وزیر نیرو که 12 بهمن ماه امسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار اعلام شد، تولید انرژی الکتریکی که نقش اصلی در مصارف خانگی و تجاری دارد از سال 1357 تاکنون رشد 2.30 برابری داشته در حالیکه جمعیت کشور در این مدت 2.25 برابر شده است.
اردکانیان بیان داشت: ظرفیت نصب شده نیروگاههای کشور با رشد 11 برابری از 7 هزار مگاوات در زمان انقلاب به 80 هزار مگاوات در سال جاری رسیده و همچنین طول شبکه های برق کشور در مدت مشابه از 82 هزار کیلومتر به 923 هزار کیلومتر رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد تصفیه خانه ها در اوایل انقلاب چهار واحد بود که امروز این تعداد به 217 واحد رسیده و 50 تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید بهره برداری شده است.

**شکوفایی صنعت آب و برق هرمزگان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی
استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله محروم ترین نقاط کشور در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود و مردم آن با مشکلات بسیاری در بخش هایی همچون انرژی، بهداشت و درمان و راه های ارتباطی مواجه بودند؛ مشکلاتی که امروز بخش قابل توجهی از آن توسط متولیان امر برطرف شده و برنامه ریزی های بسیار خوبی جهت توسعه این استان که منطقه ای مهم و استراتژیک محسوب می شود، از سوی مسوولان انجام گرفته است.
یکی از بخش های مهمی که در استان هرمزگان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته، صنعت آب و برق بوده که صنعتی مهم و تاثیرگذار در بهبود شاخص های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است.
به گفته مسوولان حوزه انرژی در هرمزگان، در سال 57 چیزی به نام شبکه برق در این استان وجود نداشت و برق رسانی های محدود نیز، به صورت مجزا و جزیره ای بود و طول مجموع خطوط انتقال و فوق توزیع به 90کیلومتر نمی رسید در حالی که هم اکنون هرمزگان با 6 هزار و 396 کیلومتر مدار، به شبکه برق سراسری کشور پیوسته و پیک بار نیز از 66 مگاوات درسال 57، به سه هزار و 71 مگاوات در تابستان 97 رسید.

**افزایش بیش از دو و نیم برابری شهرهای برخوردار از شبکه آبرسانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه آبرسانی استان از 13 شهر در ابتدای انقلاب به 37 شهر در سال 97 رسیده که بیش از دو نیم برابر رشد داشته است.
امین قصمی در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: همچنین طول شبکه توزیع آب استان از 262 کیلوکتر به 5 هزار و 273 کیلومتر و طول خط انتقال نیز از 169.5 نیز به 993 کیلومتر توسعه یافته است.
وی افزود: در حال حاضر سه تصفیه خانه آب با ظرفیت اسمی 324 هزار متر مکعب در شبانه روز و شش تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی 94 هزار مترمکعب در شبانه روز و همچنین 17 پروژه آب شیرین کن با ظرفیت بیش از 62 هزار مترمکعب در سطح شهرهای استان در حال بهره برداری است.

** تولید برق از 47 هزار به 16میلیارد کیلو وات ساعت رسید
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای هرمزگان گفت: سال 57 میزان تولید 47 هزار کیلو وات ساعت برق در هرمزگان بود که اکنون به بیش از 16 میلیارد کیلو وات ساعت رسیده که نماد عینی عملکرد عدالت محورانه انقلاب اسلامی در40 سال گذشته در استان است.
حسن کهوری در نشستی خبری در بهمن ماه امسال افزود: انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب سیاسی نبود، بلکه حوزه های خدمت به مردم و امور اجرایی و عمرانی نیز شاهد این جهش و تحول انقلابی بود.
وی ادامه داد: تا پیش از انقلاب اسلامی، حتی یک پست انتقال برق در هرمزگان وجود نداشت و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تعداد پست های انتقال به 140دستگاه با ظرفیت نزدیک به 20هزار مگاولت آمپر رسیده است.
کهوری خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ، 50 طرح فقط در بخش پست های برق به ظرفیت دو هزار و 934 مگاولت آمپر با اعتبار 5 هزار و 395 میلیارد ریال در هرمزگان اجرا شده و 17 طرح خط انتقال نیز به طول 550کیلومتر و اعتبار یک هزار و 920 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل برق منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: هفته دولت (شهریور 97)، هشت طرح با اعتبار 520 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و برای دهه فجر نیز، هفت طرح با اعتبار یکهزار و 400 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
کهوری خط 400 کیلو ولت عسلویه _ پارسیان به طول 54 کیلومتر و خط 132 کیلو ولت کوشکنار به طول 20 کیلومتر را بخشی از طرح های مهم دهه فجر امسال اعلام کرد.

** با برق هرمزگان تا 1404
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای هرمزگان همچنین با تشریح مسیر آینده صنعت برق استان اظهار داشت: طبق برآوردها، مصرف برق در استان تا سال 1404، به 5 هزار و 700 مگاوات افزایش خواهد یافت.
به گفته کهوری، برای تامین این مقدار مصرف، 79 طرح در بخش پست برق به ظرفیت 13 هزار و 463 مگا ولت آمپر با اعتبار 32هزار و 860 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی تعداد طرح های برنامه ریزی شده در بخش خطوط انتقال تا سال 1404 را نیز، 82 طرح به طول 3 هزار و 82 کیلومتر و اعتبار 15 هزار و 850 میلیارد ریال اعلام کرد.

** انقلاب اسلامی چراغ 128 هزار خانه روستایی هرمزگان را روشن کرد
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان نیز طی هفته گذشته در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته موفق شد به 128 هزار خانوار روستایی در سراسر استان برق رسانی کند.
محمد ذاکری بیان داشت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها شش روستا در هرمزگان از نعمت برق برخوردار بودند اما در آستانه 40 سالگی انقلاب، یک هزار و 728 روستای استان برق دار شده اند.
وی ادامه داد: برق رسانی به این تعداد روستا نشان می دهد شعار عدالت محوری انقلاب در این حوزه به طور کامل تحقق یافته است.
این مسوول اضافه کرد: تعداد مشترکان نیز از 28 هزار مشترک در بهمن سال 1357، به 577 هزار مشترک در سال 1397افزایش یافته و طول شبکه نیز در همین مدت از 168کیلومتر به 24 هزار کیلومتر رسیده است.
ذاکری ادامه داد: تعداد پست های برق در 40 سال گذشته از 305 دستگاه به 25 هزار و 518 دستگاه افزایش یافته و هم اکنون میزان سرمایه صنعت برق استان در بخش توزیع، حدود 20 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

** 40 طرح برای چهل سالگی انقلاب اسلامی
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان در ادامه این نشست تعداد طرح های دهه فجر امسال این شرکت در استان را 40 طرح در قالب 79 پروژه به ارزش 670 میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته ذاکری، از هفته دولت تا دهه فجر امسال،63 هزار و 378 متر شبکه هوایی فشار ضعیف، 28 هزار و 271متر شبکه زمینی فشار ضعیف و 13 هزار و 800 متر شبکه فشار متوسط زمینی به شبکه توزیع برق استان افزوده شده است.
وی اضافه شدن دو هزار و 723 شعله روشنایی معابر و پیوستن 9 هزار و 712 مشترک جدید به شبکه توزیع برق در فاصله هفته دولت (شهریور ماه ) تا دهه فجر (بهمن ماه) را بخش دیگری از عملکرد این مجموعه معرفی کرد.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.