یعقوب حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوزه از زمین و خاک های کشاورزی متاسفانه خبرخوبی نداریم زیرا بسیاری از خاک های کشاورزی ما شور یا درحال شورشدن هستند.
وی از شوری خاک ها به عنوان یک زنگ خطر یاد کرد و بیان داشت: استمرار کشاورزی و کشت و کار در شرایط فعلی نیازمند به مدیریت تخصصی و آگاهانه دارد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: در این راستا با کشت دو نمونه رقم افق و سیستان در بخش گندم که یکی مقاوم به شوری و یکی مقاوم به خشکی و کم آبی است، خوشبختانه عملکرد خوبی را در سطح زمین های کشاورزی شاهد هستیم.
حسینی از دیگر اقدام های انجام شده برای در مقابل شوری خاک به کشت گیاه کینوا اشاره کرد که در مقابل شوری تحمل زیادی دارد و می تواند جایگزین گندم و برنج باشد.
به گفته وی، این گیاه یک نوع شبه غلات محسوب می شود که از نظر ترکیب و پروتئین شبیه گندم بوده که دارای ارزش غذایی فراوانی است و از آن به عنوان آرد نیز استفاده می شود.
عضو هیات علمی بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات هرمزگان ادامه داد: کینوا بومی کشور‌های بولیوی، شیلی و پرو در آمریکای جنوبی است، و کشت این نوع گیاه در دو منطقه از استان هرمزگان نیز شروع شده است.
حسینی بیان داشت: برای تولید کشت های جدید با توجه به شوری خاک و آب، اگر واقعا الزام های زیست محیطی رعایت شود، در سطح های کوچکتر مثل گلخانه ها با استفاده از آبشیرین کن ها مشکل چندانی ایجاد نمی کند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.