لیلا بذرکار روز پنجشنبه در این باره به ایرنا گفت: به همت شالیکاران تا امروز هفت هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان با استفاده از آب بارندگی‌ها شخم اول زده شده است.
وی از بین رفتن کانون زادآوری کرم ساقه خوار برنج، استفاده بهینه از آب بارندگی‌ها و صرفه جویی در هزینه‌های تولید را از مزایای شخم زودهنگام شالیزارها عنوان کرد.
به گزارش ایرنا شخم زمستانه اولین گام در کشت علمی برنج و دارای مزایای بیشماری است و برنجکاران گیلانی باید به این گام اول توجه کنند چرا که افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از جمله مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.
شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و علاوه بر این ، سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول خواهد شد.
مدیر خدمات حمایتی کشاورزی گیلان نیز از توزیع 150 هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز شالیکاران خبر داد و از کشاورزان خواست کود مورد نیاز زمین‌های خود را هرچه زودتر بگیرند و به روز‌های پایانی موکول نکنند.
شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز از ذخیره سازی بیش از 354 میلیون متر مکعب از حجم آب سد سفید رود خبر داده است.
سد سفیدرود آب مورد نیاز 180 هزار هکتار از 238 هزارهکتار شالیزار‌های گیلان را تامین می‌کند. آب بقیه شالیزار‌های استان از رودخانه‌ها، آب بندان‌ها و چاه‌ها تامین می‌شود.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.