حسن ساسانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : سال گذشته در چنین روزهایی 146 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده رود ذخیره بود، اما شرایط نامناسب بارش ها سبب شده میزان ذخیره کنونی کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: ذخیره پشت سد در بازه زمانی متوسط بلند مدت (44ساله) 632 میلیون متر مکعب بوده و حجم کنونی حدود 80 درصد کمتر از میزان یاد شده است و همین امر شرایط بحرانی فعلی را نشان می دهد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ورودی به سد زاینده رود را 11.5 و خروجی از آن را 11 متر مکعب بر ثانیه اعلام و اضافه کرد: بارش های آبان امسال تاثیر چندانی بر ذخیره پشت سد نداشت و دلیل اصلی آن هم خشک بودن بستر زمین و جذب حداکثری این آب توسط خاک بود.
وی با تاکید بر استمرار در مصرف بهینه آب در بخش های مختلف،تصریح کرد : اهالی این استان با صرفه جویی حداقل 25 درصد در بخش مصرف خانگی و دیگر مصارف شرایط تامین آب در ماه های آینده را فراهم کنند و سرمای هوا را دلیلی بر رعایت نکردن صرفه جویی تلقی نکنند.
ساسانی با بیان اینکه نیروگاه آبی سد زاینده رود به دلیل کمبود آب از مدار خارج شد، خاطرنشان کرد: با این حال در همین مدت تعمیرات اساسی در این نیروگاه انجام شد تا در صورت بهبود اوضاع دوباره به چرخه تولید برق بازگردد.
به گفته او تعمیرات ماهانه و سالانه در خود سد زاینده رود طبق برنامه ریزی انجام می شود تا این سازه مهم و حیاتی با خرابی مواجه نشود.
به گزارش ایرنا، میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است بگونه ای که خشکسالی اکنون منطقه وسیعی از استان را فراگرفته است.
سد زاینده رود در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید، این مخزن هم اکنون آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق مرکزی کشورمان را تامین می کند و نقش ویژه ای در حفظ محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری مرکز ایران دارد.
6020/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.