مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: محیط زیست کشور در پسماند،جنگل زدایی،بیابان زایی، آب  و آلودگی  و .. دچار چالش و مشکل است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی مهندس پرویز آراسته  در افتتاحیه جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه  بابیان اینکه پارک‌ملی دریاچه ارومیه با ۵۷۰۰ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین دریاچه شور داخل کشور از سال ۸۰ به بعد شروع به خشک شدن کرد تصریح کرد: باافزایش جمعیت و به تبع آن توسعه کشاورزی ،حفر چاههای غیر مجاز،برداشتهای بی حد و حصر آبهای سطحی و تخریب پوشش گیاهی زمینه ساز خشکی دریاچه شد.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۸، ۳۱ میلیارد مترمکعب  آب داشت  و در سال ۱۳۹۳، این میزان به ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسید که باتشکیل ستاد احیا دولت تدبیر و امید این میزان به یک میلیارد و یک میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۸سانتی متر افزایش تراز را شاهدیم.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش تبخیر ۶میلیارد تن نمک در بستر دریاچه رسوب کرده و با وجود تزریق آب به پیکره،آب در بستر بدلیل رسوبات نمکی پخش شده و تبخیر افزایش یافته و آب به عمق نمیرسد تصریح کرد: با بررسی های انجام شده برخلاف انچه که زمین شناسان ادعا داشتند نمک دریاچه ارومیه حل نمی شود، در برخی نقاط دریاچه ارومیه ۲۸سانتی متر عمق دریاچه افزایش یافته و این به معنی اینست که آب ورودی به پیکره سبب حل شدن نمک بستر شده و این نوید بخش است.
آراسته با اشاره به علل خشکی دریاچه ارومیه افزود: توسعه اراضی ،تبدیل الگوی کشت دیم به آبی،تغییر باغات انگور به سیب که کشتی پر آب است، احداث سدهای بی رویه ، تبدیل چغندرقند به عنوان کشت اصلی در استان و افزایش مصرف آب بیشتر از ظرفیت حوضه از دلایل خشکی دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه در صنعت کشاورزی کشور 90 درصد اب با راندمان ۳۰ درصدی مصرف می شود درحالیکه در سایر کشور های پیشرفته میزان راندمان بالای ۶۰ درصد است تصریح کرد: باید صرفه جویی ۴۰ درصدی   تعیین شده را در بخش کشاورزی در استان داشته باشیم تا آب صرفه جویی شده به دریاچه رها شود.
اراسته با اشاره به اینکه از ۱۱۰ درصد از ابهای زیر زمینی کشور استفاده می شود گفت: طبق اعلام کنوانسیون باید این میزان ۲۰درصد باشد و در آذربایجان غربی که جز استانهای پر بارش است ۷۰درصد از آبهای زیر زمینی را استفاده می کنیم که اگر این روند ادامه یابد، فرونشست زمین را شاهد  خواهیم بود.
وی با بیان اینکه با راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات خوبی در راستای احیای دریاچه انجام شده افزود: طرح انتفال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از طریق احداث تونل ۳۶کیلومتری در دست انجام است که تاکنون ۲۵کیلومتر از این تونل با هزینه کرد ۱۰۰میلیارد تومان  احداث شده  و طبق برنامه تاپایان سال ۹۸به بهره برداری میرسد که با انتقال آب به دریاچه جبران تبخیر سالانه اب می شود.
اراسته به لایروبی رودخانه های ورودی به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اجرای طرحهای نوین کشاورزی ،طرح آموزش مصرف صحیح و الگوی کشت برای کشاورزان و کنترل ریزگردها با شناسایی کانون انها و کاشت درخچه ها بخشی از اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
 به گزارش ایسنا،برگزاری جشنواره تولید محتوی دیجیتال به همت جهاد دانشگاهی در کمک به احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: متاسفانه در کشور با مشکل و بحران کم آبی روبرو هستیم امید است برگزاری این رویداد با ارائه طرح و ایده های کاربردی علاوه بر مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز شاهد احیای کامل دریاچه و رسیدن به تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱باشیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.