اسمعیل کریم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال 1390 بیش از 43 هزار هکتار از اراضی زراعی استان به این محصول اختصاص یافته بود که از این میزان حدود 1.5 میلیون تن چغندرقند برداشت شد.
وی با تاکید بر اینکه 60 درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های نوین آبیاری می شود، افزود: راندمان آبیاری با استفاده از این روش 60 تا 70 درصد افزایش یافته و 120 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
کریم زاده بیان کرد: کشت چغندرقند به جهت ارتباط با صنعت، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده مناسب برای کشاورزان از اهمیت و استقبال مناسبی برخوردار است.
وی افزود: واردات شکر که از نیازهای اساسی کشور است، به واسطه کشت این محصول بسیار کاهش می یابد و از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی با اشاره به کشت نشائی چغندرقند، گفت: برای اولین بار در سال جاری چغندرقند در 12 هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه به صورت نشائی کشت شد تا تعداد دفعات آبیاری پنج تا 6 نوبت کاهش یابد و به صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب منجر شود.
وی گفت: ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند، کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر به جای چغندرقند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی برای تداوم تولید این محصول است.
وی اضافه کرد: هم اکنون با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی بیش از 85 درصد مراحل تولید چغندرقند در استان به صورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.
به گزارش ایرنا چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است.
کشت چغندر قند در این استان به لحاظ شرایط اقلیمی، آب و هوایی و همچنین آشنایی کشاورزان به نحوه کاشت، داشت و برداشت و خرید تضمینی این محصول توسط کارخانجات قند استان از دیرباز رایج بوده است.
سالانه 1.5 تا 1.8 میلیون تن چغندرقند در آذربایجان غربی تولید می شود.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.