حسن سیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میانگین آورد رودخانه نسبت به پنج سال اخیر کاهش 75 درصدی داشته است، اظهار کرد: کاهش بارش ها در سال جاری نسبت به پنج سال اخیر در کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سدها نقش مستقیم داشته است.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب بر لزوم صرفه جویی و افزایش بهره وری در بخش های صنعت، کشاورزی و مصرف خانگی تاکید کرد و گفت: شناسایی نقاط تنش زا در منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح مصرف در راستای جلوگیری از پیامدهای احتمالی در آینده، راهگشای مشکل کمبود منابع آبی در این شهرستان است.
وی بیان کرد: آب سدهای زولا و دریک برای آبیاری 9 هزار و 272 هکتار از اراضی سلماس و تازه شهر استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه از سال 1375 تا ابتدای سال جاری 800 هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شده است، گفت: در سال جاری نیز 300 هکتار از اراضی خرده مالکی و 300 هکتار از پایاب سد دریک با 70 میلیارد ریال هزینه به آبیاری نوین مجهز شده است.
به گفته سیدی همچنین 300 هکتار از طرح های بلوکه شده و نیمه تمام آبیاری تحت فشار دیگر نیز با 10 میلیارد ریال اعتبار به شرط مساعد بودن شرایط جوی تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود: وجود 2 سد دریک و زولا در منطقه سلماس نقش بسزایی در افزایش تولیدات کشاورزی دارد اما باید در زمینه افزایش اعتبارات آبیاری تحت فشار بیش از پیش تلاش شود.
سیدی با بیان اینکه باید بتوانیم در کنار آبرسانی به اراضی کشاورزی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه نیز حساس باشیم، افزود: تمام تلاش خود را برای کمک به احیای دریاچه ارومیه به کار می بندیم و در این خصوص نسبت به آموزش کشاورزان برای استفاده اصولی از آب اقدام شده است.
وی اضافه کرد: کاهش آب کشاورزی در شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه از جدی ترین مشکلات پیش روی مردم این منطقه بوده و سلماس نیز به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خود بیش از دیگر مناطق تحت تاثیر پسروی آب این دریاچه، قرار گرفته است.
وی با تاکید بر همکاری کشاورزان در این زمینه، ادامه داد: استفاده اصولی از منابع آبی و محدودیت کشت گیاهان با نیاز آبی بالا می تواند در رسیدن به وضعیت ایده آل کمک کند.
به گزارش ایرنا، سد زولا با هدف تامین 132 میلیون متر مکعب آب اراضی کشاورزی و کنترل سیلاب ها در سلماس احداث شده است؛ سد زولا از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 58 متر در 15 کیلومتری سلماس احداث شده است.
علاوه بر سد مخزنی زولا، سد دریک نیز در منطقه تازه شهر در 14 کیلومتری سلماس برای تامین آب زمین های زراعی 6 هزار هکتار از اراضی این منطقه احداث شده است؛ سلماس در 90 کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان غربی قرار دارد.
7156/3072
** خبرنگار: جمال فرخیان ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.