فاروق سخنور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت و کنترل روزانه خود موفق شدند این افراد متخلف را دستگیر کنند.
وی بیان کرد: از متخلفان سه رشته تور دام ماهیگیری، چهار قبضه اسلحه غیر مجاز، 2 قبضه اسلحه مجاز و لاشه نوعی پرنده بنام 'چنگر' کشف شد.
سخنور اضافه کرد: پرونده این افراد برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.
هفته پیش نیز چهار شکارچی متخلف در سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در تالاب'گروس' حین اقدام به شکار توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مهاباد دستگیر شدند.
تالاب کانی برازان در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و به عنوان منطقه شکار ممنوع و اولین سایت پرنده نگری کشور معرفی و در فروردین ماه 1389 بعنوان پناهگاه حیات وحش پیشنهاد شد و در اسفند ماه 1389 به عنوان پناهگاه حیات وحش به شبکه مناطق زیر مدیریت سازمان پیوسته و بعنوان بیست و چهارمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود جذب می کند.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
تالاب حسن خان و سد یوسفکند مهاباد که در مجموع بیش از پنج هکتار مساحت دارد، در مسیر رودخانه مهاباد و در حاشیه محور اصلی مهاباد - ارومیه قرار دارد و با توجه به وجود نیزارهای فراوان، زیستگاه مناسب انواع پرندگان مهاجر و بومی به شمار می رود.
این تالاب در 2 کیلومتری مهاباد و مابین روستاهای خانقاه و یوسفکند واقع شده است و سالانه هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در آن لانه سازی و جوجه آوری می کنند.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب حسن خان، قوپی باباعلی و تالاب های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق وجود دارد.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
3093/2093 ** خبر: پیمان پاکزاد ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.