مجید سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این نکته که انجام آزمون خاک موجب ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شود ، افزود : این شرکت با هدف ساماندهی توزیع و مصرف کودهای شیمیایی ، در 10 نقطه از زمین های کشاورزی استان آزمون خاک انجام داده است.
وی اضافه کرد: نتایج آزمایش های خاک کشاورزی مازندران نشان داده است که نیاز هر هکتار به کود اوره 100کیلو و فسفات و پتاس هر یک 50کیلو گرم است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران در عین حال اظهار داشت : البته در زمین هایی که از آب چشمه آبیاری می شود ، نیاز کود اوره از 100 کیلو به 50 کیلو کاهش ولی مصرف کود پتاس به 100 کیلو افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در زمین های باتلاقی نیز نیاز کود اوره باید کم شود ، افزود : در حال حاضر با چنین فرمولی ، میانگین نیاز هر هکتار کود شیمیایی در زمین های کشاورزی مازندران 200 کیلو گرم است.
** روند افزایش مصرف کود شیمیایی
سلطانی با بیان اینکه پارسال 100 هزار تن انواع کود های شیمیایی در مازندران توریع و مصرف شد ، گفت : این آمار نسبت به سال 94 حدود 10 درصد بیشتر است .
وی دلیل افزایش مصرف کودهای شیمیایی را افزایش سطح کشت مجدد برنج و کشت های پائیزه از جمله کلزا و علوفه عنوان کرد و افزود : از ابتدای امسال تاکنون نیز 79 هزار و 145 تن انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزان توزیع شد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار تن انواع کودهای کشاورزی برای مصارف کشت پاییزه استان در انبارهای شرکت ذخیره سازی شده و مشکلی برای تامین کود در استان وجود ندارد.
مازندران با داشتن 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و کشت و برداشت بیش از 70 نوع محصول ، مهم ترین قطب کشاورزی کشور به شمار می رود .
این استان در تولید دستکم 10 نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
رتبه اول تولید برنج ، مرکبات ، کیوی و ماهیان پرورشی گرم آبی کشور هم متعلق به مازندران است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.