به گزارش ایرنا، حسین سعیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 19 هزار و 793 تُن کالا به ارزش 104 میلیون و 712 هزار دلار از طریق گمرک قشم وارد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از حیث وزن پنج درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری هفت درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، توتون، چای، پارچه، روغن پایه، تیغ سلمانی و کولر گازی عمده ترین کالاهای وارداتی است که از کشورهای کره جنوبی، سریلانکا، امارات متحده عربی، چین، هند و ایتالیا به قشم رسید.

** صادرات از گمرک قشم 206 درصد افزایش یافت
مدیرکل گمرک قشم تصریح کرد: میزان صادرات قطعی 6 ماه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و 907 هزار دلار است که در همسنجی با سال گذشته 206 درصد افزایش یافت.
وی افزود: در همین مدت 6 هزار و 91 تُن کالا از گمرک قشم صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 72 درصد کاهش داشته است.
سعیدی ادامه داد: سیگار، ماهی خشک، نمک صنعتی و گچ بنایی بیشترین کالاهای صادراتی از قشم است که به کشورهایی چون امارات متحده عربی، سریلانکا، ویتنام و گرجستان صادر شد.
وی اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری بیش از 209 تُن کالای ترانزیت خارجی با ارزشی بیش از یک میلیون و 572 هزار دلار از طریق گمرک قشم صورت گرفت.
مدیرکل گمرک قشم افزود: بیشتر این کالاها شامل پوشاک، کولرگازی، کیف، کفش، لوازم خانگی و شمش سرب است که به منطقه های آزاد کیش و چابهار، منطقه ویژه شهیدرجایی و کشورهای آفریقای جنوبی، مغولستان، ترکیه، تایوان و ویتنام ترانزیت شد.
سعیدی ادامه داد: همچنین در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 10 هزار و 165 تُن کالا به ارزش بیش از 78 میلیون و 481 هزار دلار به مقصد گمرک قشم ترانزیت شد.
به گفته وی، لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آشپزخانه، لاستیک،‌ کولرگازی، پارچه، کفش و چای بیشتر این کالاها را تشکیل می داد که از مبدا گمرکات شهید رجایی، فرودگاه امام خمینی(ره)، چابهار، کیش، بازرگان و جلفا به گمرک قشم ترانزیت شد.

** افزایش پنج درصدی ورود و خروج مسافران از قشم
مدیر کل گمرک ایران شهرستان قشم تصریح کرد: مجموع تعداد مسافران ورودی و خروجی از طریق گمرک قشم بهار و تابستان امسال، سه میلیون و 610 هزار و 830 نفر است که در همسنجی با سال قبل پنج درصد افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: در این مدت، تعداد وسایل نقلیه(کامیون،اتوبوس،وانت،سواری) ورودی و خروجی از مسیر اسکله های لافت و پُهل 625 هزار و 82 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 8.5 درصد افزایش داشته است.
سعیدی اظهار داشت: در این مدت بالغ بر 474 تُن کالا به ارزشی بالغ بر پنج میلیون و 813 هزار دلاربه عنوان رویه ورود موقت از گمرک قشم به سرزمین اصلی وارد شد که از نظر وزن 15 درصد و از نظر ارزش دلاری پنج درصد نسبت به 6 ماهه نخست سال 1396 رشد داشته است.
مدیر کل گمرک ایران شهرستان قشم افزود: اظهارنامه های تشکیل شده جهت کانتینر خالی به مدت 6 ماه و خودروهای سواری ساکنین جزیره به مدت یک ماه است که به سرزمین اصلی ورود موقت داشتند.
وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال جاری 56 هزار و 63 فقره پروانه های کابوتاژ (حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه‌های مرزی) صادر شد که شامل 541 هزار و 93 تُن کالا بود.

** کاهش 77 درصدی تعداد پرونده های قاچاق کالا
مدیرکل گمرک قشم تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری پنج پرونده قاچاق کالا به ارزش 21 میلیارد و 626 میلیون و 422 هزار ریال تشکیل شد که در همسنجی با سال گذشته از نظر تعداد 77 درصد کاهش و از حیث ارزش ریالی 38 درصد افزایش نشان می دهد.
وی افزود: بیشتر کالاهای مکشوفه شامل خودرو، بیل مکانیکی، باتری خودرو و لوازم آشپزخانه است.
سعیدی ادامه داد: میزان جریمه وصولی در این مدت نیز بیش از 209 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته 31 درصد رشد داشت.
وی اظهار داشت: در همین مدت 267 تُن کالای همراه ملوان به ارزش 268 هزار دلار وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزن 6 درصد کاهش و حیث ارزش 32 درصد افزایش داشته است
مدیرکل گمرک قشم خاطرنشان کرد: بیشتر کالاهای ملوانی شامل برنج، شکر و روغن خوراکی است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
7500 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.