بررسی و بازبینی رخدادها در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در 2 سال گذشته، بخصوص در حوزه نوسانات ارزی اخیر، بیانگر این نکته است که بسیاری از چالش ها در سایه سار تنش ناشی از خبرهای بی منبع ایجاد می شود که این مسئله ضرورت توجه جدی به مقوله خبر و بهره وری از قابلیت رسانه ها و خبرگزاری های تخصصی در مدیریت جریان های خبری را مورد تاکید قرار می دهد.
بازبینی و بررسی چالش ها و حتی بحران های سال های اخیر مبین این نکته است که بسیاری از بحران های ایجاد شده در سطوح ملی و استانی ماهیت بحران نداشته اما در سایه اخبار ضد و نقیض و نشر اخبار بی منبع و فاقد اعتبار شکل گرفته است.
این روند نشان می دهد که در واقع نقش رسانه ها در ایجاد، تشدید و فروکش کردن بحران ها و چالش های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نقشی اثرگذار غیرقابل انکار است، بگونه ای که امروزه رسانه ها می توانند عامل بحران یا رکن مدیریت کاهش بحران باشند.
این واقعیتی است که سازمان ها، مسئولان و مدیران باید پذیرای آن باشند و از نقش مثبت و منفی رسانه ها و فضای مجازی در اداره امور غفلت نکنند.
برهمین اساس ضرورت به کارگیری افراد خبره و کارشناس در امور اطلاع رسانی و خبری به عنوان مشاوران مدیران دستگاههای اجرایی و تقویت جایگاه روابط عمومی ها در دستگاه ها و سازمان ها از جمله راهکارهای ساماندهی و جهت دهی به فضای اطلاع رسانی است.
از طرفی رشد قارچ گونه شبکه های اجتماعی و پایگاه های اطلاع رسانی، ضرورت باز اندیشی و توجه به پیوست های رسانه ای را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد و این پیوست می تواند با بهره گیری از قابلیت ها و توانمندی های همه رسانه های معتبر بویژه خبرگزاری ایرنا به عنوان مهمترین منبع اطلاع رسانی صحیح و هوشمند در همه عرصه مورد توجه قرار گیرد.
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند: بسیاری از پدیده ها بحران ساز نیست، اما بی توجهی به پیوست های رسانه ای و انتشار اخبار فاقد منبع می تواند این پدیده ها را به بحران تبدیل کند.
بنا براین نقش عنصر خبر و اطلاع رسانی نقشی برجسته در همه این بحران ها است و در این شرایط چنانچه روند اطلاع رسانی مدیریت نشود، برخی پدیده ها ممکن است به بحران تبدیل گردد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.