به گزارش ایرنا، هوشنگ ملایی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال نیز بیش از 400 تا 500 میلیون متر مکعب عملکرد منفی آب در این استان داریم که با توجه به برنامه ای که با جهاد کشاورزی، نظام صنفی و خانه کشاورز ارائه شده باید به سمت کشت هایی با مصرف آبی کمتر برویم.
وی افزود: در سال جاری 185 میلیمتر متوسط بارندگی در استان هرمزگان داشته ایم و در واقع میزان بارش از متوسط کشوری حدود 40 درصد پایین تر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان افزود: جهاد کشاورزی از آبیاری تحت فشار برای کشاورزان به ویژه در میناب استفاده می کند، زیرا بر اساس برنامه های ارائه شده به دنبال کاهش 20 درصدی کشت زراعی و کاهش برخی کشت ها مانند هندوانه و ذرت هستیم.
ملایی گفت: امسال کاشت برخی از گونه ها مانند گندم و کلزا با توجه به نیاز کشور و مصرف آب، کمتر در دستور کار قرار دارد و در بخش کشت های جالیزی نیز برای هماهنگی با دیگر استان ها در تلاش هستیم تا مازاد تولید نداشته و محصول دچار افت قیمت نشود.
به گفته وی، در صورت تعادل در تولید و مصرف می توان مشکلات کشاورزان را کاهش و مدیریت خوبی در بخش اقتصادی کشور را شاهد بود.
این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: هم اکنون سد سرنی در حال آبگیری و سد گابریک نیز در دست احداث است که با استفاده از آنها شاهد تحول خوبی در حوزه آب و رونق کشاورزی در استان خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: مطالعه بر روی 10 رودخانه این استان در حال انجام است و به دنبال این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی برای احداث آنها استفاده کنیم.
ملایی ابراز داشت: استان هرمزگان در مدیریت آب های سطحی نسبت به سطح کشوری مقداری عقب است که در تلاش هستیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.
وی در خصوص هم چنین فروچاله ها و نشست های دشت های کشاورزی نیز گفت: بعد از دشت میناب در منطقه پارسیان نیز شاهد ایجاد فروچاله هستیم و دشت های شهرستان رودان نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.