ابوالفضل حمزه لوئیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این دام ها برای جلوگیری از انتقال طیفی از بیماری های واگیردار از جمله بیماری شاربون، تب برفکی، برسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری با توجه به مجاورت با مناطق حفاظت شده مصون سازی شده اند.
وی ادامه داد: مایه کوبی این دام ها توسط 22 گروه متشکل از 44 نفر از دامپزشک و کارشناس بهداشتی دامپزشکی استان مرکزی در مناطق حفاظت شده روستاهای اطراف هفتاد قله در شهرستان های اراک، خمین و محلات، منطقه حفاظت شده جاسب در شهرستان دلیجان و منطقه حفاظت شده الوند شهرستان خمین مایه کوبی شده اند.
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: 391 هزار و 781 راس دام نیز پارسال در این مناطق علیه بیماری های مختلف مصون سازی شده اند.
حمزه لوئیان گفت: مایه کوبی دام ها در کانون های بیماری و مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از انتقال بیماری به حیوانات حیات وحش از اولویت های دامپزشکی استان مرکزی است.
وی با یادآوری مشاهده یک کانون بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بین دام های شهرستان شازند، افزود: در بازرسی و نمونه برداری های انجام شده این بیماری در بین دام های یکی از روستاهای این شهرستان مشاهده شده است و اقدام های پیشگیرانه و مایه کوبی دام ها در این کانون انجام شد.
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در پایش پرندگان وحشی در تالاب ها و آبگیرهای استان در سال جاری موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این مناطق مشاهده نشده است.
استان مرکزی دارای 363 گونه جانوری شامل 222 گونه پرنده، 65 گونه پستاندار، 55 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، 17 گونه ماهی و هزار و 336 گونه گیاهی است که 33 گونه از پرندگان، 14 گونه از پستانداران و 2 گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.
365 راس از وحوش زیستگاه حفاظت شده هفتاد قله اراک سال 94 بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) تلف شدند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.