دکتر حسن طاهر احمدی روز سه شنبه به مناسبت هفته بدون دخانیات در گفت و گو با ایرنا افزود: تفرش، کمیجان، خنداب، فراهان، آشتیان، شازند و خمین به عنوان شهرهای بدون قلیان استان مرکزی معرفی شده اند.
وی ادامه داد: عرضه و مصرف قلیان در شهرهای محلات، دلیجان و اراک هنوز وجود دارد که با برنامه هدفمند دانشگاه علوم پزشکی و همکاری نیروی انتظامی و دادگستری استان، این شهرها نیز به زودی پاک می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی توضیح داد: وزارت بهداشت و درمان 6 راهبرد اصلی برای مقابله با استعمال دخانیات و به خصوص مصرف قلیان تدوین کرده و پایش دخانیات و امور پیشگیری، و مهر و موم کردن واحدهای عرضه قلیان مهمترین راهبرها در این زمینه است.
طاهراحمدی اظهار کرد: راه اندازی مراکز ترک دخانیات به صورت رایگان، هشدار در خصوص پیامدهای ناشی از مصرف قلیان و مواد دخانی، ممنوعیت کامل تبلیغات سیگار و افزایش مالیات فروش دخانیات از دیگر راهبردهای وزارت بهداشت و درمان در مقابله با مصرف سیگار و قلیان است.
وی شاخص شیوع مصرف دخانیات در استان مرکزی را 13 و 14 صدم درصد عنوان کرد و گفت: هر یک نخ سیگار به طور متوسط هشت سال از عمر کم می کند و این عوارض ناگوار باید از طریق رسانه ها و به خصوص صدا و سیما در جامعه هشدار داده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: سن مصرف مواد دخانی رو به کاهش دارد و گرایش زنان به مصرف سیگار و قلیان زیاد شده که زنگ خطر جدی است.
طاهراحمدی بیان کرد: مصرف کننده قلیان 6 برابر بیشتر مونواکسید کربن،چهار برابر آرسنیک و 202 برابرسرب نسبت به فرد سیگاری دریافت می کنند و عامل سرطان زایی قلیان 46 برابر بیشتر از سیگار است.
وی، نگاه تفریحی به مصرف قلیان را تهدید جدی سلامت دانست و گفت: خانواده ها باید بدانند که مضرات قلیان به مراتب بیشتر از حتی سیگار است و باید برای کنترل و کاهش مصرف این مواد دخانی با مسئولان همسو و همدل شوند.
طاهر احمدی ادامه داد: مصرف 60 دقیقه قلیان معادل استعمال 2 تا پنج بسته سیگار است و در دود قلیان 70 نوع ماه شیمایی سرطان زا وجود دارد که این مهم در سیگار کمتر از 40 ماده است.
وی اظهار داشت: تاثیرپذیری از گروه همسالان، نداشتن اعتماد به نفس، جمع پذیری افراد به خصوص جوانان و نوجوانان، ضعف در مهارت های زندگی، جاذبه های کاذب و تبلیغات غلط از دیگر عوامل شیوع مصرف قلیان در جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: دخانیات عامل مشترک چهار گروه بیماری های غیر واگیر سرطان، قلبی عروقی، تنفسی و دیابت است و 14 گروه سرطان از قبیل ریه، گوارش، سینه، کبد، خون، کلیه، دهانه رحم، مثانه، دهان نیز به طور مستقیم با مصرفمواد دخانی مرتبط است.
وی با بیان اینکه بیش از 40 عنوان برنامه از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در هفته ملی بدون دخاینات تدوین و در حال اجرا است، بیان کرد: اعمال ممنوعیت تبلیغات کالاهای دخانی،اعمال ممنوعیت عرضه قلیان، اجرای قانون ماده 13 کنترل دخانیات در ادارات دولتی از مهمترین برنامه های این نهاد در هفته ملی بدون دخانیات استان مرکزی است.
31 می همزمان با دهم خرداد با عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.