شهره نصر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موضوع خودکشی و اقدام به خودکشی ریشه در اختلالات روانپزشکی دارد و بیشتر به بیماری افسردگی ارتباط دارد که به طور معمول از سوی اطرافیان مورد بی توجهی قرار می گیرد.
وی یادآوری کرد: 10 سپتامبر مصادف با 19 شهریور روز جهانی خودکشی نامگذاری شده و این موضوع بیانگر توجه جهان و اهمیت دادن به این مقوله مهم و از سویی لزوم شناسایی افرادی است که به نوعی از بیماری افسردگی رنج می برند و این بیماری می تواند به اقدام به خودکشی در آنان منجر شود.
نصر افزود: مبتلایان به بیماری افسردگی علایمی مانند احساس پوچی، لذت نبردن از زندگی، نداشتن تمرکز کافی و غم و اندوه دارند و حتی به مرگ نیز فکر می کنند و این وضعیت می تواند فرد را به سمت اقدام به خودکشی هدایت کند.
وی بیان کرد: این در حالی است برخی اوقات این علائم در نوجوانان و جوانان مشاهده می شود که حتی از آرزوی مرگ سخن می گویند که بر این اساس توصیه می شود، خانواده ها به این موضوع توجه جدی داشته باشند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند.
مسئول سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم در اغلب موارد از موارد اقدام به خودکشی جلوگیری می کند.
این کارشناس ادامه داد: شاخص آماری ایران در موارد اقدام به خودکشی و خودکشی های منجر به فوت از متوسط جهانی تا حدودی کمتر است و برای کاهش روز افزون آن باید اقدامات جدی تری انجام شود.
نصر افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بار اقدام به خودکشی بالا بوده هم از جهت انعکاس نامطلوب آن در جامعه و حتی بار روانی که به خانواده ها تحمیل می شود.
وی ابراز کرد: مداخلات مناسب و به موقع در این استان نیز موجب شده خودکشی منجر به فوت در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشته باشد.
مسئول سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: خودکشی قابل پیشگیری است و خانواده ها در صورت علائم افسردگی فرزند خود می توانند وی را به مرکز خدمات جامع سلامت که کارشناسان ارشد بالینی در این پایگاه ها حضو دارند، جهت دریافت مشاوره های لازم منتقل کنند.
نصر افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته پیمایش سلامت روان در سال های 89 و 90 و در بین گروه های سنی 15 تا 64 میزان اختلالات خلقی و اضطرابی در کشور 23.6 درصد اعلام شده که وضعیت استانی نیز مشابه با این آمار است.
وی خاطرنشان کرد: این کارشناسان متناسب با دوره هایی که سپری کردند، مداخلات متناسب درمانی را به بیمار ارائه می کنند که این کار علاوه بر افزایش آگاهی خانواده ها، در جلوگیری از بروز رفتارها کمک می کند و و حتی خانواده ها نیز می توانند در کلاس های مختلفی از قبیل فرزند پروری، مهارت های زندگی، کنترل خشم، خود مراقبتی' پیشگیری از خودکشی 'شرکت کنند.
به گفته نصر،ارائه آگاهی و اطلاعات لازم نقش بسزایی در کاهش پیشگیری از اقدام به خودکشی دارد.
10 سپتامبر روز جهانی خودکشی نامگذاری شده است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.