به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس، سرهنگ کاووس محمدی اعلام کرد: ‌والدین باید به محض اطلاع از مشکلات روحی و روانی فرزندان خود بلافاصله به مراکز مشاوره مراجعه کنند و موضوع را با کارشناسان مشاوره در میان بگذارند که در این میان مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی واقع در پل حر شیراز آماده ارائه خدمات رایگان به مراجعین است.
وی اضافه کرد: بهترین راهکار در مدارس و دانشگاه ها، طرح همیار خودکشی است که با مشخص کردن افرادی در بین دانش آموزان، دانشجویان و سربازان در پادگان ها با آموزش های لازم قابلیت اجرایی دارد.
وی ادامه داد:در این طرح ‌می توان به محض اطلاع از وجود افرادی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند بلافاصله به مسئولین امر و یا خانواده های آن ها اطلاع داد تا اقدامات پیشگیری و درمانی بموقع انجام شود.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس گفت:وجه تمایز خودکشی با قتل عمد و آدم کشی عبارت است از اینکه یکی از شرایط تحقق قتل عمد مجزا بودن قاتل و مقتول است اما در خودکشی هردو یکی هستند. موضوع قتل دیگر کشی است پس کشتن خویش یا خودکشی نمی تواند موضوع قتل قرار گیرد.
وی بیان کرد: از نگاه فقه جزایی در رابطه با خودکشی، باید گفت حیات ودیعه و امانت الهی است و نقطه عزیمت اعتلا و کمال آدمی است. خیانت در این امانت از نظر عقل، مذهب و اخلاق غیر قابل بخشش است. جنایت علیه تمامیت جسمانی خود اهانت به خداوند متعال تلقی و اسلام آن را گناهی نابخشودنی اعلام نموده است.
متخصص جرم یابی بیان داشت: در بررسی پرونده های خودکشی سال 95 در سه شهرستان برزگ استان به ترتیب در شهرستان شیراز با 43 درصد در شهرستان مرودشت با 9 درصد و در شهرستان کازرون با 6 درصد بیشترین آمار خودکشی های استان را به خود اختصاص داده اند.
محمدی گفت:در بررسی مقایسه بین وقوع قتل و خودکشی در سال 95 آمار وقوع خودکشی نسبت به قتل 276 درصد و بیش از دو برابر قتل در استان فارس واقع شده است که در بررسی علل و عوامل خودکشی با توجه به پرونده های موجود عواملی چون اختلافات خانوادگی با 32درصد، بیکاری با 19درصد و افسردگی ناشی از مشکلات روحی و روانی با 17 درصد زمینه ساز خودکشی در استان فارس بوده است.
این مقام انتظامی افزود:عمدتاً با ابزاری از قبیل حلق آویزی با 70 درصد و سلاح گرم با 12درصد و در سایر موارد 18 درصد خودکش یها در فارس به وقوع پیوسته است. فراوانی وقوع خودکشی ها مربوط به مردان با 80 درصد و بیشترین وقوع در افراد مجرد با 56 درصد است.
دریافت خبر:‌سارنگ عبداللهی ** تنظیم و انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.