دکتر جواد نظری روز سه شنبه به مناسبت هفته سلامت در گفت و گو با ایرنا افزود: 76 درصد بار بیماری ها در کشور ناشی از عوامل غیرواگیر است و بر اساس آمار موجود استان مرکزی در بسیاری از شاخص های بیماری غیرواگیر آمار بالاتری از میانگین کشوری دارد.
وی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه و تغییر سبک زیستی کلید مهار بیماری های غیرواگیر است که در این زمینه استان مرکزی باید برنامه هدفمند و جدی را با همکاری تمامی بخش ها اجرا کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: مصرف مواد دخانی، نداشتن تحرک فیزیکی مناسب، سوء مصرف الکل و رژیم غذایی ناسالم از مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در این استان است.
دکتر نظری اظهار کرد: طبق آمار وزارت بهداشت و درمان علت 89 درصد از مرگ های روزانه کشور بیماری های قلبی عروقی، حوادث و سوانح، سرطان ها و بیماری های تنفسی است که رد پای الگوی زندگی ناسالم در آن ها پررنگ است.
وی گفت: شیوع دیابت در استان مرکزی 9 و چهار دهم درصد، پرفشاری خون 29 و 9 صدم درصد، اضافه وزن و چاقی 57 درصد، کمک تحرکی 89 درصد، کلسترول خون بالا 43 درصد و شیوع مصرف مواد خانی 14 و سه دهم درصد است که تغییر این آمار نیازمند مداخلات هدفمند و نهادینه کردن سطوح فرهنگ خودمراقبتی فردی و اجتماعی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: اصلی ترین علت بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها تغذیه نامناسب است و بر اساس آخرین نتایج پیمایش کشوری بررسی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در استان مرکزی، 9 و چهار دهم درصد از جمعیت استان به عارضه قند خون بالا، 29 و 9 دهم درصد بزرگسالان به فشارخون بالا، 43 درصد به کلسترول بالا و 57 درصد به اضافه وزن و چاقی86 درصد به کم تحرکی دچار هستند.
دکتر نظری اضافه کرد: در رفتارشناسی مردم استان همچنین 14 و سه دهم درصد مصرف روزانه مواد دخانی دارند و در عادات غذایی آنان سهم مصرف میوه و سبزی ناچیز است در حالیکه دیگر گروه های غذایی نظیر هیدروکربورها، چربی ها ، نمک و قند بیش از حد مجاز خورده می شود.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، میزان شیوع فشارخون در شهرستان آشتیان 17 و یک دهم درصد، در اراک 12 و 9دهم درصد، در تفرش 16 و سه دهم درصد، در خنداب 11 و 9 دهم درصد، در دلیجان 19 و 9 دهم درصد، در شازند 30 و هفت دهم درصد، در فراهان 12 و 6 دهم درصد، در کمیجان هفت و هشت دهم درصد و در محلات 14 دهم درصد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: میزان شیوع دیابت در آشتیان چهار و 25 صدم درصد، در اراک 6 و 2 دهم درصد، در تفرش هفت و 6 صدم درصد، در خنداب چهار و 51 صدم درصد، در دلیجان 9 و 62 صدم درصد، در شازند 12 و پنج صدم درصد، در فراهان 6 و 39 صدم درصد، در کمیجان 3 و 86 صدم درصد و در محلات هشت و 19 صدم درصد است.
دکتر نظری عنوان کرد: توجه به تغذیه سالم و ورزش کردن نقش موثری در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دارد که انتظار است مورد توجه جدی اقشار مختلف جامعه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در برنامه تحول نظام سلامت دولت به درستی به معضل آسیب زای عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در بسته بهداشتی توجه کرده و با ایجاد پایگاه های بهداشتی در حاشیه شهرها نظام خودمراقبتی فعال را دنبال می کند که سرمایه بزرگی است.
وی توضیح داد: انتظار است که استقبال مردم در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در سطح پایگاه های سلامت در سال جاری تقویت شود تا بسته خدمتی موثر در اصلاح رفتارهای زیستی و مهار بیماری های غیرواگیر با کیفیت و سرعت بهتری در جامعه نهادینه شود.
دکتر نظری، نواختن زنگ سلامت، تجلیل از سفیرات سلامت دانش آموزی، برنامه پیاده روی خانوادگی، حضور کارکنان بهداشتی در نماز جمعه و برپایی غرفه خطرسنجی و تغذیه سالم را از جمله برنامه های هفته سلامت استان مرکزی عنوان کرد.
از اول تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.