دکتر جواد نظری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت، فشار خون و حوادث رانندگی بالاترین آمار مرگ و میر در استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: ایران و استان مرکزی در سال های گذشته بالاترین مرگ و میر را از بیماری های واگیردار شاهد بودند اما این بیماری ها با اجرای برنامه های مدون و پیشرفت آگاهی های اجتماعی قابل کنترل است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: اگر بیماری های غیرواگیر به موقع شناسایی شوند قابل کنترل خواهند بود اما بی توجهی به مسائل خود مراقبتی و خود کنترلی می تواند مشکلات غیرقابل جبرانی را در سلامت افراد ایجاد کند.
دکتر نظری یادآور شد: بحث سلامت میانسالان استان مرکزی از دی ماه سال گذشته در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت این استان دنبال می شود.
وی گفت: در این راستا افراد جامعه هدف در گروه های سنی 30 تا 70 سال می توانند برای آگاهی از برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به این مراکز مراجعه و پرسش نامه های خطر سنجی را نیز تمکیل کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: در این مراکز افراد بر اساس درصد خطر رده بندی می شوند و آموزش های لازم در هر گروه توسط مراقبان و مشاوران سلامت به افراد ارائه می شود.
دکتر نظری اظهار کرد: کنترل نمک نان یکی از برنامه های مهم دانشگاه علوم پزشکی این استان برای افزایش سلامت شهروندان است که با جدیت دنبال می شود و همه تلاش ها به کار گرفته شده تا نمک استفاده شده در نان ها به زیر یک درصد برسد.
وی، شعار جهانی بهداشت امسال را، سلامت و بهداشت برای همه و در همه جا عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این شعار ایجاد عدالت سلامت برای همه شهروندان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: هفت آوریل مصادف با 18 فروردین ماه به نام روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است.
دکتر نظری تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران به دلیل نزدیکی با تعطیلات نوروز، هفته سلامت در روزهای نخست اردیبهشت ماه برگزار می شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.