به گزارش ایرنا، دکترحسن طاهر احمدی روز چهارشنبه در نشست استادان دانشگاه های استان مرکزی افزود: مصرف مواد دخانی از فاکتورهای خطر جدی در بیماری زایی و از عوامل مهم مرگ و میر به شمار می رود و با توجه به بالا بودن میانگین مصرف، تقویت دایره فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از پیامدهای سوء مصرف دخانیات در استان ضروریست.
وی با یادآوری اینکه، نیمی از 89 درصد مرگ و میر ایرانیان با راه حل های ساده قابل کاهش است، اظهار کرد: 46 درصد مرگ و میرها به علت بیماری های قلبی، 17 درصد به علت تصادفات رانندگی، 14 درصد به علت سرطان و 6 درصد نیز به علت بیماریه ای مزمن تنفسی ایجاد می شود که رد پای مصرف مواد دخانی در ایجاد و تشدید این بیماری ها آشکار است.
وی گفت: الگو مصرف تغذیه در بین آحاد مردم به اشتباه شکل گرفته است و این شیوه غلط، منجر به بروز بیماریهای قلبی و عروقی در جامعه و از سوی موجب تحمیل هزینه های درمانی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نداشتن تحرک مناسب جسمانی روند شکل گیری انواع بیماری ها را تشدید می کند که برای برون رفت از این وضعیت باید سبک زیست سالن در لایه های مختلف جامعه نهادینه شود.
دکتر طاهر احمدی، عوامل سبک زندگی فردی، شبکه های اجتماعی و گروهی، شرایط کار و زندگی و شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی و تقویت دایره خودمراقبتی هدفمند از مسائلی که باید هر روز دامنه مشارکت برای بهبود آن افزایش یابد.
وی بیان کرد: کنترل عوامل خطر سلامت، کیفیت و امید به زندگی را افزایش می دهد و طبق بررسی ها در سال گذشته در استان مرکزی ، امید به زندگی در مردان 73 تا 76 سال و در زنان بیش از 76سال بود که در مقایسه با برخی کشورها همچون ژاپن با امید به زندگی 90 سال رقم بالایی نیست.
به گزارش ایرنا، در این نشست 2 روزه 280 نفر از استادان دانشگاه های استان مرکزی در هشت کارگاه آموزشی شرکت و به آنان گواهینامه اعطا شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت با 12 شهرستان دارای 20 بیمارستان فعال با یکهزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درمانی است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.