دکتر حسن طاهر احمدی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی ستاد برگزاری هفته سلامت عنوان کرد: شعار امسال هفته جهانی سلامت به اختلال روانی افسردگی پرداخته است که یکی از نیازهای پایه سلامت به شمار می رود چرا که بدون روان سالم نمی توان به اهداف سلامت محور در جسم رسید.
وی توضیح داد: اجرایی شدن برنامه طرح نظام سلامت در کشور یکی از شاخص ترین اقدامات دولت تدبیر و امید به شمار می رود که کاهش محسوسی در امر پرداختی مردم داشته است.
طاهر احمدی با اشاره به هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت ماه گفت: سازمان بهداشت جهانی هر ساله در هفته سلامت با بررسی مشکلات مرتبط با سلامت جامعه جهانی عنوانی را اعلام می کند تا در طول هفته سلامت و همچنین در طول سال اقدامات مناسب جهت کاهش عوامل خطر مرتبط با سلامت جامعه رفع شود.
طاهر احمدی اظهار کرد: شعار سال 2017 در هفته سلامت از سوی سازمان جهانی بهداشت 'افسردگی؛ با یکدیگر صحبت کنیم' نامگذاری شده است که این امر نشان از رشد بیماری های روحی و اختلالات روانی در بین مردم است و وزارت بهداشت نیز عنوان این هفته را 'زندگی سالم با نشاط و امید' انتخاب کرده است که محتوای اصلی آن مرتبط با شعار سازمان جهانی بهداشت است.
وی 76 درصد از بار بیماری ها در کشور را ناشی از بیماری های غیرواگیر عنوان کرد که این رقم در متوسط جهانی 52 درصد اعلام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: رشد بیماری های غیر واگیر در کشور ناشی از کاهش فعالیت های بدنی تغییر الگوی زندگی و تغذیه نامناسب است و در حال حاضر مصرف نمک، قند، شکر و چربی در ایران چند برابر کشورهای جهانی است.
وی ادامه داد: هدفگذاری دانشگاه علوم پزشکی در سال 96 کاهش 25 درصدی مرگ ناشی از بیماری ها قلبی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن ریوی است و باید 10 درصد افزایش تحرکات بدنی نیز محقق شود.
طاهر احمدی تاکید کرد: در صورت مقابله نکردن به علل بروز افسردگی افزایش تخت های بیمارستانی جوابگوی نیاز مردم نخواهد بود و باید آسیب شناسی در خصوص این اختلال روانی مبنای کار قرار گیرد.
وی عنوان کرد: درمان وظیفه اصلی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است اما، در کنار آن نیاز به آسیب شناسی و علت یابی با کمک کلیه دستگاه های و سازمان ها است چراکه داشتن جامعه ای سالم همراه با نشاط و امید الزاماتی نیاز دارد که نیازمند همگرایی و هم افزایی دستگاه های اجرایی و اقدامات فرادانشگاهی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: دانشگاه در حال حاضر مشغول احداث دو کلینیک به مساحت پنج هزار مترمربع است که هر دو واحد تا مرداد ماه به بهره برداری می رسد که یکی از شاخص های درنظر گرفته شده برای این دو کلینیک استفاده از روانشناسان و روانپزشکان است که مشاوره های لازم را به افراد ارائه کنند.
وی ادامه داد: همسویی برنامه تحول نظام سلامت و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در رشد کمی و کیفی تولیدات کشور داشته است به طوری که بخش قابل توجهی از نیاز بخش بهداشت و درمان کشور به واسطه تولیدات دارو و تجهیزات به واسطه واحدهای تولیدی داخل کشور تامین می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به بحث آلودگی هوای اراک اشاره داشت و افزود: آلودگی هوا حاصل عوامل متعدد است که باید با پژوهشی همه جانبه و علمی کلیه علل آلودگی سهم هر یک از عوامل آلوده کننده و نوع آلایندگی مشخص شود در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی پروپوزال تحقیقاتی را تهیه و در اختیار مجموعه استانداری مرکزی قرار داده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در سخنانی عنوان کرد: دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بزرگی را رقم زده است و همچنین خدمات شاخصی نیز در بحث سلامت روان در پیش گرفته است و امسال سازمان بهداشت جهانی نیز بحث افسردگی به منظور ترویج فرهنگ گفتمان را مدنظر قرار داده است.
دکتر جواد نظری گفت: به منظور تعیین آمار افسردگی در کشور تاکنون چندین پروژه ملی دنبال شده است که اماری بین 13 تا 25 درصدی از افراد مبتلا به این اختلال روانی را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت جهت توجه و واکاوی مسائل اجتماعی معاونت اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده و برای نخستین بار در حوزه بهداشتی از سال 93 و همزمان با آغاز برنامه تحول نظام سلامت، تاکنون حدود 30 مشاور و روانشناس بالینی جذب دانشگاه شده اند و در شهرهای بیش از 20 هزار نفر به ویژه در مناطق حاشیه ای شهرها امکانات مشاوره ای ارائه می شود.
دکتر نظری در خصوص احداث کلینیک سلامت خانواده در استان مرکزی گفت: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در 13 دانشگاه کشور در حال اجرایی است که تمرکز خود را بر ارائه خدمات مشاوره ای، جنسی، حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق مصروف کرده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پاسخ به وجود روغن پالم مواد غذایی تهیه شده عنوان کرد: روغن پالم از درخت نخل تهیه و در حال حاضر به عنوان یکی از پرمصرف ترین روغن های جهان محسوب می شود.
دکتر مصطفی دلاور افزود: این روغن به دلیل پایداری بالا در مقابل حرارت در تهیه روغن های سرخ کردنی مصرف دارد و همچنین در صنعت شکلات نیز مصرف می شود و برنامه تحول نظام سلامت نیز کاهش مصرف این روغن را مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در استان مرکزی استفاده روغن پالم در محصولات غذایی تولیدی وجود ندارد.
استان مرکزی با بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت، دارای 20 بیمارستان فعال با یکهزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درمانی است.
6992/3075/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.