به گزارش ایرنا، سید مهدی مقدسی روز یکشنبه درهمایش شوراهای اسلامی بخش مرکزی شهرستان اراک افزود: دولت تدبیر و امید و تصمیم سازان کلان در برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به رونق هدفمند روستاها و اشتغالزایی در این مناطق داشته اند و برای تحقق این مهم نقش شوراهای اسلامی و دهیاری ها حیاتی است.
وی اظهار کرد در اجرای لایحه تخصیص تسهیلات اشتغالزایی روستایی با یک ونیم میلیارد دلار اعتبار، متقاضیان در حال ثبت نام هستند و برنامه مدون دولت در حمایت از اشتغال روستایی آغاز خواهد شد تا از مهاجرت جوانان روستایی به شهر برای یافتن شغل جلوگیری شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت خاطرنشان کرد: با وجود اینکه خدمات زیربنایی از قبل آب، برق و شبکه گاز در سال های پس از انقلاب اسلامی به روستاها منتقل شده اما، نسبت جمعیت روستا به شهر 23 به 77 درصد است و این موضوع نشان می دهد که شغل و درآمد در ماندگاری جمعیت روستایی حرف اول را می زند.
وی اظهار کرد: تامین معاش، نبود شغل مناسب و کمبود آب از مهمترین دلایل مهاجرت روستانشینان به شهرها است که به تبع آن حاشیه نشینی و رشد آسیب های اجتماعی رقم می خورد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نواقص موجود در شاکله شوراهای اسلامی روستاها نیازمند بازنگری است و اختیارات این مجموعه در قالب طرح و لایحه باید افزایش یابد.
مقدسی افزود: شوراهای اسلامی کانونی مردمی است که بستر مشارکت اقشار مختلف را در تصمیم سازی ها هموار کرده و باید جایگاه آن به عنوان ظرفیت مردمی روز به روز تقویت شود.
وی اظهار کرد: دامنه فعالیت شوراها باید گسترده تر شود و تصمیمان آن لازم الجرا و کاربردی باشد تا بتواند چهره شهرها و روستاها را دگرگون کند.
دبیر فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: منابع اعتباری مناسبی باید برای اثربخشی فعالیت های شورایی تعریف شود و داشتن اختیارات گسترده از موضوعات ضروری در فعالیت این نهاد مردمی است.
وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراهای عالی استان ها نیز می توانند تدوینگر طرح های پیشنهادی باشند اما شوراهای اسلامی تاکنون از این فرصت قانونی کمتر استفاده کرده اند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: رابطان شورای عالی استان ها و وزارت کشور در دفاع از حقوق شهروندی و شوراهای اسلامی ضعیف هستند و رابطان امور مجلس باید بیش از گذشته در مقوله شوراها فعالیت داشته باشند.
فرماندار اراک نیز در این همایش گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا خط مقدم پاسخگویی، تلاش و تولید هستند و اعضای شوراهای اسلامی باید با درایت در راستای بالندگی و پیشرفت حوزه اختیارات خود تلاش کنند.
حسین بختیاری افزود: مدیریت شورایی فرصتی برای عمران و آبادانی شهرها و روستاها است و باید به بهترین شکل از پارلمان های محلی در سرعت بخشی به توسعه منطقه ای کمک گرفت.
وی با اشاره به معضل تنش آبی در ایران و استان مرکزی اظهار کرد: شوراهای اسلامی باید یکی از سرفصل های کاری خود را در مدیریت بهینه آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری فضاهای سبز قرار دهند.
فرماندار اراک گفت: 85 درصد از آب موجود در بخش کشاورزی به شیوه نادرست استفاده می شود که نیازمند مدیریت مصرف با هدف جلوگیری از هدر رفت منابع آبی است.
بختیاری ادامه داد: 280 میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی روستایی به اراک اختصاص یافته و طرح های مصوب این حوزه در حال معرفی به بانک ها است.
وی افزود: سهم تسهیلات اشتغالزای روستایی استان مرکزی هزار و 20 میلیارد ریال است.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.
این استان دارای 33 شهر و 795 روستای دارای دهیاری دارد.
6991/6013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.