به گزارش ایرنا اسماعیل جلیلی روز پنجشنبه در نخستین نشست هم اندیشی و تعامل اعضای شورای هماهنگی مدیران امور اقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان با اعضای مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: اختصاص اعتبارات به این استان با پیگیری های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی و همچنین توجه مسئولان کشوری روند رو به رشد داشته است اما شرایط به گونه ای است که با این منابع مشکل به صورت جدی مرتفع نمی شود.
وی افزود: برای توسعه و رونق سیستان و بلوچستان باید حتما در برنامه توسعه ملی به زیر ساخت های این استان توجه ویژه شود که این امر در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دولت برای رونق سیستان و بلوچستان در لایحه های بودجه توجه خاصی به این استان دارد.
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی سرمایه گذاری را از مشکلات جدی این استان ذکر کرد و گفت: در این استان بجز منطقه آزاد چابهار گرایش به ایجاد سرمایه گذاری کم است که این امر تدوین سریع تر طرح آمایش سرزمینی را ضروری می کند تا سرمایه گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت اقتصادی مطلوبی در این استان داشته باشند.
وی بر راه اندازی مرکز خدمات سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: این مرکز می تواند یک اقدام مشترک بین این سازمان با استانداری باشد که باید هر چه زودتر فعال شود.
جلیلی با اشاره به سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: معاونت حقوقی مجلس تلاش دارد که تعاملی بین مجموعه نمایندگان با مجموعه اجرایی نهادهای اقتصادی استان ها ایجاد کند.
وی تاکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سیستان و بلوچستان ضمن اینکه لازم است با مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی ارتباط داشته باشد باید گزارشات دوره ای نیز به نمایندگان مردم ارائه دهد.
وی افزود: مطلع بودن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت استان سبب می شود درباره طرح یا لایحه ای نظر ارائه دهند و از آن اطلاعات به نفع مردم منطقه بهره گیرند.

** درآمد سرانه برای هر سیستان و بلوچستان کمتر از 500 هزار تومان
مدیرکل اقتصاد و دارایی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: براساس آمار رسمی منتشر شده سال 93 درآمد سرانه هر سیستانی و بلوچستانی زیر 500 هزار تومان است درصورتی که این رقم در کشور یک میلیون و 80 هزار تومان گزارش شده است.
امیرمرتضوی افزود: بر اساس این آمار یک سیستان و بلوچستانی کمتر از 46 درصد یک هموطن ایرانی خود درآمد دارد و 54 درصد شکاف درآمدی در این استان مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: این شکاف درآمدی را نمی توان با تصمیم های شتاب زده و سریع پر کرد بلکه نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق است.
وی ادامه داد: این استان هم از نظر درآمد سرانه از سال 85 تا 95 جزو آخرین استان ها و هم از نظر توزیع درآمد جزو پنج تا 6 استان آخر کشور قرار داشته است.
وی بیان کرد: سهم اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات 53 درصد، صنعت و معدن حدود 29 درصد و کشاورزی 18 درصد بوده است.
وی با اشاره با ساختار اقتصادی سیستان و بلوچستان گفت: 62 درصد بخش اقتصادی این استان به خدمات، 26 درصد کشاورزی، پنج درصد صنعت، چهار درصد ساختمان و سه درصد آب و برق و گاز اختصاص دارد.
وی افزود: با وجود ظرفیت های فراوان معدنی در سیستان و بلوچستان این بخش در اقتصاد این استان صفر درصد است که این نشان از وجود نداشتن نیست بلکه بهره مندی بسیار ناچیز یا کمتر از یک درصد است.
مدیر کل اقتصادی و دارایی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری در استان گفت: از سال 86 تا 93 این استان هیچ گونه طرح مصوبی در سازمان سرمایه گذاری نداشته است.
وی ادامه داد: در سال 94میزان سرمایه گذاری در استان 286میلیون دلار، سال 95، 178 میلیون دلار و در هشت ماه امسال به 868 میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: آمار نشان می دهد میزان مجوزهای صادره سازمان سرمایه گذاری امسال استان نسبت به سال گذشته پنج برابر شده است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری محقق سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای 86 تا 95 هیچ پولی از سازمان سرمایه گذاری به عنوان آورده ثبت نشده است اما در هشت ما گذشته یک میلیون دلار به ثبت رسیده است.
7316**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.