اینجا از زرق و برق دنیا و هیاهوی روزمره زندگی که همه ما را درگیر کرده خبری نیست؛ در واقع اینجا نقطه ای از جهان است که فقط یک رنگ و یک بو از آن دیده و اشتشمام می شود آن هم کلمه ای به نام ' عشق' است.
مرکز نگهداری دختران معلول ذهنی بالای 14 سال بانو سمیه در یک کیلومتری جاده قدیم ساوه - همدان بعد از پلیس راه واقع شده است که 130 دختر یا همان فرشتگانی که به اذن الهی از نعمت سلامت بهره کافی ندارند، در آن زندگی می کنند.
نوروز امسال و لحظه تحویل سال، خبرنگاران همراه با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی و جمعی از مسئولان به عنوان مهمان ویژه در کنار فرزندان بانو سمیه بودند.
هنوز کودکانه هایی ریز در رفتار و چهره دخترکان را می شود دید، مهربانی مادریاران و شیفتگی خیرانی که فارغ از جذابیت های شهرت و نام و نان، همه داشته های خود را به پای این دختران ریخته اند نیز ستودنی است.
دخترانی که نگاه های معصومشان با آدم حرف می زنند و مادریارانی که جز واژه عشق و ایثار برای توصیف زحمات شان نمی توان کلمه ای مناسب یافت.
سرپرست اداره بهزیستی شهرستان ساوه دقایقی پیش از لحظه تحویل سال در خصوص این مرکز، گفت: 131 دختر معلول ذهنی بالای 14 سال در این مرکز نگهداری می شوند که برای نگهداری آنها 26 مادریار به طور شبانه روز در 2 شیفت کاری تلاش می کنند.
فاطمه آرزومند اظهار کرد: در این مرکز 2 بخش وجود دارد؛ بخشی برای دخترانی که از حیث ضریب هوشی در مرتبه پایینی هستند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند و بخش دیگر نیز محل نگهداری دخترانی است که ضریب هوشی بالاتری نسبت به بقیه دارند.
وی افزود: پزشکانی اعم از متخصص و عمومی نیز به طور داوطلبانه و هفتگی در این مرکز حضور می یابند و بچه ها را ویزیت و از نظر سلامت کنترل می کنند.
آرزومند گفت: در سالی که گذشت مرکز نگهداری کودکان مبتلا به اوتیسم و نیز چهار مهدکودک در شهرستان ساوه بهره برداری شد.
شیخ الاسلام از متولیان مدیریت این مرکز نیز اظهار کرد: مرکز خیریه بانو سمیه 18 سال است که در زمینه نگهداری از دختران معلول ذهنی فعالیت می کند و در مجموع 45 نفر برای تداوم فعالیت آن تلاش می کنند.
وی از مسئولان درخواست کرد که با توجه به کمبود فضای فیزیکی این مرکز، برای پذیرش شمار بیشتری از دختران، زمینی در اختیار هیات مدیره مرکز قرار گیرد که بتوانند فعالیت احداث ساختمان جدید را با کمک خیرین در سال 97 آغاز کنند.
این درخواست با استقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قرار گرفت و قرار شد مراتب در نامه ای به استانداری بازتاب داده شود تا مقدمات پیگیری زمین برای ساخت فراهم شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: افرادی که در این مرکز و برای نگهداری از دختران معلول ذهنی فعالیت می کنند، از اجر و ثوابی بزرگ، نزد خداوند برخوردار هستند.
وی اظهار کرد: یکی از راه های شکرگزاری از خداوند به خاطر نعمت سلامتی، خدمتگزاری به چنین کودکانی است که از این نعمت الهی محروم هستند.
وی افراد دست اندرکار این مرکز از خیرین تا مادریاران را عاشقانی دانست که به همنوعان خود عشق می ورزند و در قبال جامعه خود احساس مسئولیت دارند.
حقیقی گفت: برای پیگیری درخواست زمین این مرکز نیز بعد از تعطیلات نوروز با حضور هیات مدیره آن، نشستی برگزار می شود تا بتوان ساختمان و مرکز دیگری برای ارائه خدمات بهتر دایر کرد.
وی پیشنهاد کرد که دانشگاه های علوم پزشکی در دروس تخصصی و عمومی مبحثی با عنوان آموزش چگونگی نگهداری از سالمندان با توجه به پیر شدن تدریجی جامعه بگنجانند.
به هر حال دیدار از این مرکز و دلداری دادن به دختران مظلوم و البته قوت قلب بخشیدن به متولیان و مادریارانی که زندگی شان را وقف خدمت به فرزندان این شهرستان کرده اند، اقدامی بسیار ارزنده است و امید است که فتح بابی برای سرکشی هرچه بیشتر سایر مسئولان و خیرین از مرکز بانو سمیه باشد.
از جمعیت 285 هزار نفری ساوه افزون بر پنج هزار نفر زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.
6539/3075
گزارش از یحیی معماری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.