به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری استاندار زنجان روز چهارشنبه در این همایش گفت: فعالان عرصه تشکل ها و سازمان های مردم نهاد را افرادی عاشق تشکیل می دهند که دورهم جمع شده اند تا به مردم و گروههای هدف خود خدمت رسانی کنند، گاهی کارهایی که در سیستم دولتی امکان پذیر نیست از سوی این سازمانها به راحتی انجام می شود.
وی اظهار کرد: این تشکل ها مشکل را از پیش روی مردم بر می دارند و این احساس عاطفه ، عشق و انسان دوستی در تشکل های مردم نهاد و غیر دولتی به وضوح احساس می شود.
درویش امیری افزود: تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد در طول 40 سال گذشته با فراز و فرودهای متعددی مواجه بودند، گاهی پررنگ ،کمرنگ و حتی بی رنگ ظاهر شدند تا انجایی که رویکردهای دولتها نسبت به این سازمان ها حمایتی و مثبت و موثر بوده و از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده شده است.
وی بیان کرد: دراین میان 2 دیدگاه وجود دارد، برخی ها سازمان های مردم نهاد یا سمن ها را یک فرصت و برخی دیگر وجود این بخش ها را از منظر مزاحمت و برخی ها نیز آنها را تهدید قلمداد می کنند.
استاندار زنجان گفت: خوشبختانه دولت یازدهم و دوازهم وجود سازمان های مردم نهاد را یک ظرفیت و فرصت می داند و از این منظر درصدد استفاده از فرصت های این بخش است.
وی بیان کرد: سازمانهای مردم نهاد و تشکل های غیر دولتی به واقع حلقه واسط بین حکومت و مردم و به عبارتی دیگر حلقه زنجیره بین دولت و مردم هستد و به زیبایی می توانند این حلقه ها را بهم پیوند دهند.
به گفته این مسئول تشکل های غیردولتی سالهاست در حیاط اجتماعی ایران حضوری فعال و موثری داشته اند.
درویش امیری افزود: تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد به قدری گسترش پیدا کرده اند که در حوزه دین، آموزش، بهداشت، محیط زیست، اشتغال، فرهنگ ، هنر ، جوانان ، کودکان ، زنان و سالمندان موضوعات تخصصی اشاعه و گسترش پیدا کرده اند.
وی یادآوری کرد: توسعه یافتگی فرآیندی است که دولتها و ملتها باید با یکدیگر ان را طی کنند و دولت به تنهایی نمی تواند توسعه همه جانبه را برای یک ملت به ارمغان بیاورد.

** استان به دنبال افزایش سازمانهای مردم نهاد نیست
معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز ادامه داد: سازمانهای مردم نهاد فقط در بحث خیریه ها فعال نیستند و حوزه های مختلفی را شامل می شود که همه باید به آن ورود پیدا کنند و این مهم اثر بخشی و کارآیی لازم را به دنبال دارد.
بیوک موسوی افزود: استان به دنبال افزایش تعداد تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد نیست و دراین میان هر چقدر عمر این بخش ها بیشتر و نفوذ بیشتری در بدنه های جامعه داشته باشند، به همان میزان نیز موفق تر بوده و تحقق این مهم در مشارکت فعالان این بخش امکان پذیر است.
وی اظهار کرد: تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد در کاهش آسیب های اجتماعی، کمک به حوزه های بهداشت و درمان ، نقش تاثیر گذاری دارند و کسب موفقیتهای بیشتر در گرو همکاری مردم و آحاد جامعه و کمک به دستگاههای دولتی است.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: اتفاقات خیره کننده ای که در بخش های مختلف استان به وقوع پیوسته به دلیل حضور یکایک مردم بوده و هیچ نهاد و دستگاه دولتی توان تحقق آنها را نداشته است.
وی اظهار کرد: امروزه چنین مجموعه هایی در استان شکل گرفته که ماحصل افکار و اندیشه های است که ستون های جامعه محسوب می شوند و نام انها حتی در دنیا ماندگار شده است.
موسوی اظهار کرد: اگر افرادی بخواهند در تشکل های خیریه و سازمان های مردم نهاد و در هر حوزه ای مختلف ورود پیدا کنند، به طور یقین کمکهای موثری را برای جامعه و کشور ایجاد خواهند کرد و امروز تک تک دستگاهها نیازمند انها هستند.
وی بیان کرد: در فرماشات رهبری نیز به تمامی سازمان ها ابلاغ کردند که به این سازمان ها کمک شود و دستگاههای اجرایی نیز موظف به پاسخگویی هستند،و وظیفه دارند زمینه و شرایط لارم رابرای حضور تک تک انسانهایی که احساس مسوولیت می کنند فراهم کنند و متاسفانه از این جهت در سطح پایینی قرار داریم.
معاون استاندار زنجان ادامه داد: این استان نسبت به استان های دیگر وضعیت بهتری در این بخش دارد و این در حالی است به عنوان مثال 20 هزار سازمان مردم نهاد در کشور وجود دارد که در مقایسه با کشورهای توسعه قابل قیاس نیست.
وی اظهار کرد: بر این اساس نقاط قوت، چشمگیر و خیره کننده ای در این استان وجود دارد و باید با صدای بلند گفته شود ، شاید برخی ها بدنبال این باشند که این چراغ را هر از گاهی خاموش کنند و همین فروغ را در برخی افراد و در برخی بخش ها مایل نیستند، مشاهده کنند.
موسوی افزود: این استان همانگونه که در بسیاری از مسائل سرآمد بوده و در خیلی از حوزه ها حرفی برای گفتن دارد ،انسانهایی نامداری در تاریخ زنجان درخشیدند و نام نیک آنها تا ابد به یادگار گذاشتند.
وی اظهار کرد: بنا بر گفته معاونت ریاست جمهوری مناطق محروم یکی از موانع مهم سرمایه گذاری در کشور که 65 درصد ان عدم سهولت اداری اعلام شده که در ظاهر همه ارگانها خواهان کمک هستند، اما این موانع به دستگاههای دولتی باز می گردد.
معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد در این راستا نقش اساسی دارند و با تذکرات و ریل گذاری می توانند در حوزه ها کمک و همراه باشد.
وی خاطر نشان کرد: سازمانهای مردم نهاد در هموار کردن و برطرف کردن این موانع نقش بی بدیلی بر عهده دارند و ارائه راهکارها اثرات لازم را به دنبال دارد.

**به ازای هر سه هزار و 200 نفر در این استان یک تشکل ثبت شده در استان وجود دارد
مدیر کل امور اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان نیز در ادامه این همایش گفت: هم اکنون 325 تشکل در قالب خیریه و سازمان های مردم نهاد در این استان فعالیت می کنند که از این تعداد 248 تشکل دارای مجوز استانی ، 61 تشکل مجوز شهرستانی و 25 تشکل بصورت نمایندگی مجوز دار و در نهایت یک تشکل بصورت ملی فعالیت می کنند.
مسیح الله سلطانی افزود: از مجموع 325 تشکل فعال این استان، 65 تشکل با حدود 20 درصد در زمینه مسائل خیریه، 85 تشکل با حدود 26 درصد در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی ، 94 تشکل با 29 درصد در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی، آموزشی و علمی ، 65 تشکل با حدود 20 درصد در حوزه ورزش و جوانان ، 10 تشکل با سه درصد در حوزه زیست محیطی و 6 تشکل با 1.8 دهم درصد در حوزه گردشگری فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: در مجموع این تشکل ها و خیریه های استان در پنج حوزه بهبود وضعیت زیست محیطی، گردشگری، کمک های درمانی به بیماران خاص، تشویق گروهها و مردم به رعایت حقوق شهروندی و مدنی توجه به نظم عمومی و قانونگرایی ، بالا بردن سطح رفاه قشرهای محروم جامعه اقشار آسیب پذیر و توجه به مسائل اجتماعی از جمله تلاش در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی فعالیت می کنند.
سلطانی افزود: ارزیابی ها نشان می دهد که فعالیت این سازمانها در استان به نسبت کشوری از سطح بالاتری برخوردار بوده و امیدواری هایی را ایجاد کرده است.
مدیر کل امور اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: سیاست دولت یازدهم تقویت حوزه سازمانهای مردم و خیریه ها قرار داشت و به طور ویژ توسعه کمیت این حوزه ها مورد توجه بود که شمار تشکل ها خیریه های این استان به نسبت قبل استقرار دولت 2 برابر شده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون سیاست دولت دوازدهم بر 2 راهبرد و سیاست کلی متمرکز شده که رشد سمن ها بر اساس نیاز کشور باشد که در سطح کشور رشد سمن ها بر اساس نیاز محوری مورد توجه قرار گرفته است.
سلطانی افزود: براساس تعداد تشکل ها ،جهت دهی و فعالیت های آنها باید حمایت شود و اینکه فکر کنیم سمن ها با فشاردولتی توسعه می یابد این نتیجه مثبنی را در پی ندارد.
وی تاکید کرد: هم اکنون رویکرد و سیاست دولت نگاه کیفی به رشد سمن ها و سازمانهای مردم نهاد قرار دارد و به تدریج برنامه ها و اقدامات اطلاع رسانی خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: در کل جهان چهار رویکرد سمن ها و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود و که در مواقعی نیز در این استان و کشور نیز مورد توجه بوده است.
وی یادآوری کرد: رویکرد مخالفت با سمن ها بر این مبناست که تشکل ها را خودی نمی داند و به حال جامعه مضر می دانند که این رویکرد در حال حذف شدن است و جای خود را به نگاههای دیگر داده است.
سلطانی رویکرد دیگر را رقیب بودن سمن ها ذکر کرد و گفت: این رویکرد بر حذف رقیب از صحنه دلالت می کند که در سالهای گذشته چنین رویکردی بود و رویکرد سوم تشکل ها را همکار و معین بر نظام می دانند که هر چند و مثبت و قابل اعتناست اما به نوعی قابل پذیرش نیست.
وی خاطر نشان کرد: رویکرد چهارم سمن ها را شریک دستگاههای دولتی و نهادها می داند و این رویکرد باید مبنای حرکت و کارها مورد توجه باشد و تلاش کنونی دولت بر همین اصل قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از 40 خیر تشکل و سازمان های مردم نهاد این استان مورد تجلیل قرار گرفتند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.