به گزارش ایرنا، سید محمد هادی ایازی روز شنبه در نخستین همایش مجمع استانی سلامت استان مرکزی در اراک، افزود: راهبردهای عملی برنامه نظام سلامت با کمک دولت و تامین اعتبارات مناسب مقوله سلامت را رشد داد به طوری که طیف وسیعی که از عهده هزینه های درمان برنمی آمدند به خدمات ارزان قیمت دسترسی پیدا کردندو از مزایای بهداشتی در پایگاه های سلامت نیز بهره مند شدند که این اقدامی بزرگ و ماندگار است.
وی با بیان اینکه سلامت مقوله ای پیچیده و گسترده است اظهار کرد: با اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت خدمات کاربردی و برنامه محور در ابعاد وسیع تری تعریف و اجرایی شد و در سایه این برنامه با ارزش به مقوله مشارکت های اجتماعی در بهبود سلامت نیز توجه عمیق شده است.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه 11 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند، توضیح داد: در قالب برنامه تحول نظام سلامت بستری مهیا شد که برای تمامی ساکنان مناطق حاشیه ای پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شود و نخستین بار در کشور ارائه فراگیر خدمات روانپزشکی، دندانپزشکی و مددکاری اجتماعی در محله ها به صورت عملی و با کیفیت مناسب محقق شد.
ایازی افزود: اجتماعی کردن مسئله سلامت از راهبردهای کلیدی و اولویت دار در دولت تدبیر و امید است و این مهم به عنوان برنامه محوری در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار کرد: هسته های کانون سلامت در محله ها در حال شکل گیری است و با تکمیل پرونده الکترونیکی ساکنان محله ها خدمات خودمراقبتی و پیگیری هدفمند درمانی به معنای واقعی شکل می گیرد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی 7 هزار خانه بهداشت در سطح کشور و ارایه خدمات درمانی در راستای توجه به حوزه سلامت و انجام امور پیشگیرانه از دیگر اقدامات حوزه درمان در قالب برنامه تحول نظام سلامت به شمار می رود.
ایازی گفت: ایجاد نظام جامع رفاه اجتماعی در کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که نظام رفاه اجتماعی فعلی کامل نیست و تمامی افرادی که نیازمند دریافت خدمات در قالب این نظام هستند باید بتوانند مطالباتشان را با کیفیت مطلوب و با خدمات قابل قبول کسب کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: مشارکت های مردمی سرمایه ای ملی است که حوزه سلامت باید با راهبردهای تعریف شده بتوانند سهم موثری از آن را در پیشبرد اهدافش داشته باشد.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: پرفشاری خون در مردم استان مرکزی 2 درصد بیش از میانگین کشوری بیشتر است و با توجه به اینکه 48 درصد مرگ ومیرها با علل بیمار قلبی و عروقی ر کشور رخ می دهد نیاز است که حوزه پیشگیری و تغییر الگوی زیستی در استان مرکزی با همراهی هدفمند سمن های سلامت برجسته سازی شود.
ایازی ادامه داد: اهتمام به حوزه سلامت اجتماعی رویکرد جدیدی است و در قالب آن قبل از بروز هرگونه بیماری باید با خودمراقبتی هدفمند ضمن بهبود کیفیت زندگی مردم هزینه سلامت را کاهش داد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 333 هزار نفر در اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می دهند که برای این معضل باید پنج بیمارستان با ظرفیت پنج هزار تخت بیمارستانی پیش بینی شود در حالیکه اگر اقدامات آگاهانه در پیشگیری از حوادث صورت بگیرد هزینه های درمانی کم می شود.
ایازی افزود: در 23 و چهار دهم درصد مردم نشانه هایی از اختلال روانی، 12 درصد در مردان افسردگی و 16 درصد زنان نشانه های استرس و افسردگی وجود دارد که این مهم به عنوان تهدید سلامت باید در حوزه پیشگیری جدی گرفته شود و با مشارکت همه طیف ها اقدامات هدفمندی در رفع و کاهش آن انجام شود.
وی در ادامه گفت: تغییر الگوی بیماردهی از مسایل مهم حوزه سلامت است و برای مثال راه انتقال ایدز با سهم 13 درصدی ارتباط نامتعارف جنسی در دهه های قبل اکنون سه برابر شده و بدون همراهی مردم در اقدامات پیشگیرانه و فرنگی نمی توان این معضلات را مدیریت کرد.
ایازی افزود:مجمع سلامت استان و شهرستان ها با هدف شناسایی مشکلات و اجرای مصوباتی اثرگذار پا می گیرد و باید در برنامه های اولویت بر پیشگیری و بسط عدالت اجتماعی باشد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه اندازی کانون سلامت در سطح کشوری از نیازهای پایه است و همه بخش های کشور اعم از دولتی و خصوصی باید مسئولیت پذیری اجتماعی را در قبال سلامت رشد دهند و مشارکت تعریف شده ای در این حوزه داشته باشند.
ایازی افزود: مشارکت آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و اجرای عادلانه برنامه های سلامت در محله ها از جمله مسایلی است که باید با قوت در استان ها پی گرفته شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کانون سلامت در شهرداری تهران شکل گرفته و در بررسی سازمان جهانی بهداشت کانون سلامت شهرداری تهران به عنوان 10 طرح برتر جهان شناخته شده است.
ایازی افزود: ارزیابی عملکرد سلامت محور استانداران و فرمانداران از برنامه های پیش رو در استان ها است و در این راستا قرار است که دوم اردیبهشت ماه سال آتی مجمع سلامت در تهران برگزار شود.
وی اظهار کرد: فراهم بودن مشارکت ساختارمند مردم، توانمندسازی جوامع محلی، فراهم کردن زمینه مسئولیت قابل واگذاری به محلات، شناسایی و هدایت منابع محلات در جهت پاسخگویی به نیازهای سلامت، همکاری مسئولانه همه بخش ها در اجرای کانون محله، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم به سطوح بالاتر و تقویت همکاری بین بخشی در سطوح محله از جمله انتظارات مجمع سلامت استان ها است.
یک میلیون و 413 هزار نفر در استان مرکزی ساکن هستند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به اراک در نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اراک حضور یافت و از بخش های مختلف طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک دیدن کرد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.