به گزارش ایرنا جهانبخش یوسفی روز چهارشنبه در جمع رسانه های خبری استان در سنندج با بیان اینکه هفته سلامت از یکم اردیبهشت آغاز و تا هفتم اردیبهشت سال جاری ادامه دارد گفت: شعار امسال هفته سلامت زندگی سالم با نشاط و امید نامگذاری شده است و در طول این هفته برنامه‌های متنوع در این هفته برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه امروز افسردگی در جهان افزایش یافته است گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی افسردگی است، 'بیائید در مورد افسردگی حرف بزنیم 'نامگذاری شده است.
وی فقدان و شکست را 2 عامل اصلی ابتلاء به افسردگی عنوان کرد و اظهارکرد: 12.5 درصد مردم کشور مبتلاء به افسردگی و 90 درصد دچار اختلالات روانی هستند.
وی گفت: بررسی های بعمل آمده در سال 89 در کشور نشان می دهد که حدود 23.6 افراد کشور مشکلات روانی دارند.
یوسفی افزود: 2 هزار و 367 نفر پرونده اختلال روانی در مراکز دولتی شهرستان سنندج ثبت شده است که از این تعداد هزار و 905 نفر پرونده مربوط به زنان و 463 نفر مربوط به از مردان است.
وی آمار بیماران مبتلاء به افسردگی در مراکز دولتی شهرستان سنندج را 975 نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد پرونده 884 پرونده زنان و 91 پرونده مردان است.
وی با بیان اینکه بیماری های مزمن به عنوان چالش اصلی نظام های سلامت در قرن 21 مطرح شده است افزود: امروز اپیدمی بیماری های غیر واگیر مسئول 60 درصد از موارد مرگ و میر در جهان است.
وی نقش مسئولان دولتی را در ایجاد نشاط اجتماعی در جهامعه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد نشاط اجتماعی در فضای کسب و کار و امید در جامعه نقش مهمی در پیشگیری از استرس و بیماری افسردگی دارد.
رئیس مرکز بهداشت سنندج در ادامه از بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون و دیابت به قاتل خاموش نام برد و گفت: 75 درصد مرگ های کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است و روزانه حدود 800 نفر در کشور به دلیل بیماری های غیر واگیر در کشور فوت می کنند.
یوسفی علل اصلی ابتلاء به بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های تنفسی مصرف الکل، دخانیات، تغذیه نامناسب، نبود تحرک فیزیکی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی، عروقی و سکته های مغزی و قلبی شایع ترین علل مرگ و میر در کشور هستند گفت: سبک زندگی ماشینی، داشتن استرس، نداشتن تحرک جسمانی، چاقی و مصرف غذاهای پرچرب نقش مهمی در ابتلاء به این بیماری ها دارد.
وی تغییر عادات غلط غذایی و پیروی از یک برنامه غذایی متعادل سرشار از پروتئین ها، فیبر ها و ویتامین ها در برنامه غذایی ضروری برشمرد و گفت: مصرف روزانه سبزیجات و مصرف حداقل پنج واحد میوه روزانه پیاده وروی و ورزش در زندگی ضروری است.
یوسفی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: این طرح تحولات زیادی در در بخش های مختلف پزشکی درمانی و بهداشتی کشور بدنبال داشته است.
وی خودمراقبتی را در کنترل و پیشگیری از ابتلاء به بیمارها بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: خودمراقبتی می تواند تا حد زیادی استفاده از منابع نظام ارائه خدمات سلامت را کاهش دهد.
وی اظهارکرد: خودمراقبتی 40 درصد کاهش مراجعه به پزشکان عمومی، 17 درصد کاهش مراجعه به پزشکان متخصص، 50 درصد کاهش مراجعه به مراکز اورژانس، 50 درصد کاهش بستری و 50 درصد کاهش روزهای غیبت را بدنبال خواهد داشت.
وی همچنین از برگزاری همایش غذای سالم ایرانی، همایش بزرگ سفیران سلامت دانش آموزی و جشنواره عکس سلامت روان در دبیرستان های دخترانه سنندج و برگزاری جشنواره غذایی در شهرک ورمقانی برگزاری مسابقات ورزشی در سالن های ورزشی سنندج خبر داد.
از اول تا هفتم اردیبهشت به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.
در شهرستان سنندج 20 مرکز بهداشت در مناطق شهری و 13 مرکز بهداشتی و درمانی در آن دایر است.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.