سید علی آقازاده روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت احوال استان مرکزی، افزود: ثبت وقایع حیاتی چهارگانه توسط ثبت احوال نقش مهمی در تصمیم گیری های کلان کشور داشته و یکی از ابزارهای مهم مسئولان در برنامه ریزی برای توسعه، مهار چالش ها و مشکلات و اقدامات اثربخش در بهبود نرخ جمعیت، کاهش طلاق و پیشگیری از وقوع جرایم و اسی های اجتماعی است.
وی با یادآوری کاهش نرخ جمعیت و ازدواج در استان و کشور ادامه داد: این آمارها می تواند چراغ راه مسئولان و دستگاه های اجرایی برای انجام برنامه ریزی های دقیق در تقویت هرم جمعیتی و کاهش معضلات و آسیب ها در استان باشد.
استاندار استان مرکزی گفت:نخستین ایستگاه سیار صدور کارت ملی هوشمند برای سالمندان و معلولان استان ایجاد شده و این ایستگاه 4 دی ماه با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور برای ارایه خدمات به اقشار مشمول به بهره برداری می رسد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با ثبت و پوشش 99 و هشت دهم درصد از موالید و 99 و 9 دهم درصد آمار وفات رتبه نخست پوشش آمار حیاتی ولادت و وفات را در کشور به خود اختصاص داده است.
یزدان خسروی افزود: 50 هزار و 593 مورد شناسنامه امسال برای افراد بالای 15 سال و 15 هزار و 285 مورد شناسنامه برای افراد زیر 15 سال در استان مرکزی صادر شده است.
وی ادامه داد: در این مدت 2 هزار و 125 مورد واقعه طلاق در این استان به ثبت رسیده که یک هزار و 718 طلاق در حوزه شهری و 407مورددر حوزه روستایی بوده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی عنوان کرد: در این مدت 6 هزار و 466 واقعه ازدواج نیز در استان مرکزی به ثبت رسیده که چهار هزار و 937 موردآن ازدواج شهری و یکهزار و 529 مورد ازدواج روستایی است.
خسروی گفت: ثبت ازدواج در استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 و هشت دهم درصد کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: در هشت ماه امسال 14 هزار و 423 مورد ولادت در استان مرکزی به ثبت رسیده که از این تعداد هفت هزار و 342 نوزاد پسر و هفت هزار و 81 نوزاد دختر متولد شده است.
خسروی ادامه داد: 11 هزار و 907 واقعه ولادت امسال استان در شهرها و 2 هزار و 516 مورد آن در روستاها بوده است.
وی خاطر نشان کرد: شمار موالید شهری استان مرکزی در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و چهار دهم درصد و موالید روستایی 11 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: شهرستان های اراک و کمیجان بالاترین شمار موالید و شهرستان های تفرش و محلات کمترین آن را در سال جاری داشته اند.
خسروی بیان کرد: پنج هزار و 181 واقعه وفات نیز در سال جاری در استان مرکزی به ثبت رسیده که از این تعداد 2 هزار و 928 نفر مرد و 2 هزار و 253 نفر زن بوده است و این واقعه نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و 9 دهم درصد افزایش یافته است.
وی گفت: به طور میانگین روزانه 21 واقعه وفات و در هر ماه 647 واقعه در استان مرکزی به ثبت رسیده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی بیان کرد: در این مدت 664 تغییر نام و یکهزار و 166 تغییر نام خانوادگی در این نهاد انجام شده و ثبت احوال استان مرکزی 19 هزار مورد پاسخ استعلام های دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی را داده است.
وی یاد آور شد: یک میلیون و 117 هزار نفر از جمعیت این استان بالای 15 سال و واجد شرایط کارت ملی هوشمند هستند که تاکنون 518 هزار و 421 نفر برای دریافت این کارت ثبت نام کرده اند که این آمار 46 درصد از واجدان شرایط است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: از مجموع افراد ثبت نام شده برای کارت هوشمند ملی، 17 هزار و 921 نفر هنوز برای دریافت کارت هوشمند مراجعه نکرده اند که انتظار است این افراد هر چه سریعتر اقدام کنند زیرا اعتبار کارت های ملی قدیمی تنها تا تا پایان سال جاری اعتبار دارد.
وی گفت: صدور شناسنامه مکانیزه نیز از سال 89 در این استان اجرایی شده و در هشت ماه امسال 50 هزار و 593 جلد شناسنامه مکانیزه برای افراد بزرگسال و 15 هزار و 285 جلد برای افراد زیر 15 سال صادر شده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و این استان با میانگین سن 31 و نیم سال سومین استان پیر کشور است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.